بحران تغییرات اقلیمی باعث افزایش ابتلا به سنگ کلیه می‌شود

اگر دمای محیط بالا باشد، خطر ایجاد سنگ کلیه افزایش می‌یابد

در ایالات متحده ابتلا به سنگ کلیه از شمال به جنوب رو به افزایش است- Canva

طبق تحقیقی که در ایالات متحده انجام گرفته است، افزایش وخامت بحران تغییرات اقلیمی و گرما می‌تواند افزایش ابتلا به سنگ کلیه را در دهه‌های آینده در پی داشته باشد.

به گفته محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا، حتی اگر هم در جهان اقداماتی اضطراری برای توقف انتشار گازهای گل‌خانه‌ای و تغییرات آب‌و‌هوایی انجام شود، طبق پیش‌بینی آنان موارد ابتلا افزایش می‌یابد. اما اگر انتشار گازهای گل‌خانه‌ای فوری مهار نشود، ابتلا به بیماری سنگ‌ کلیه هرچه رایج‌تر می‌شود.

 طبق اعلام سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا، سنگ کلیه رسوبات سختی از جنس مواد کانی است و اغلب بدون درد از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود، اما در مواردی درد بسیار زیادی ایجاد می‌کند و گاه تا اندازه توپ گلف هم بزرگ می‌شود، وبه بروز تب، استفراغ و عفونت مجرای ادرار در فرد مبتلا می‌انجامد.

به گفته این گروه تحقیقاتی، ابتلا به این بیماری در ۱۰ سال گذشته، به ویژه در میان زنان و افراد بالغ، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تحقیقاتی که پیش‌تر انجام گرفته است، اگر دمای محیط بالا باشد، خطر ایجاد سنگ کلیه افزایش می‌یابد.

در ایالات متحده ابتلا به سنگ کلیه از شمال به جنوب رو به افزایش است و پس از روزهای بسیار گرم نیز خطر بروز آن به سرعت افزایش می‌یابد.

به گفته این محققان، با آن که چنین افزایشی رخ داده است، در تحقیقات قبلی نتوانسته بودند چگونگی اثرگذاری بحران تغییرات اقلیمی را بر میزان ابتلا به سنگ کلیه در آینده پیش‌بینی کنند.

گریگوری ای. تاسیان، از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «نمی‌توان با اطمینان کامل پیش‌بینی کرد که خط‌مشی‌های آینده چگونه باعث کاهش یا افزایش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای و تغییرات اقلیمی انسان‌زاد می‌شود و دمای دقیق روزانه در آینده چگونه است، اما طبق تحلیل ما، گرمایش سیاره زمین احتمالاً باعث افزایش ابتلا به بیماری سنگ کلیه و فشار به نظام‌های بهداشت می‌شود.»

این گروه تحقیقی به منظور بررسی پیوند بین گرمایش محیط زیست و ابتلا به سنگ کلیه و برآورد اثر گرما روی بروز بیماری سنگ کلیه در آینده، در کارولینای جنوبی مدلی ایجاد کرد. این محققان کارولینای جنوبی را به این دلیل به عنوان ایالت نمونه انتخاب کردند که به قول خودشان، در «کمربند سنگ کلیه» ایالات متحده قرار دارد؛ یعنی منطقه‌ای در جنوب‌شرقی کشور است که در آن میزان ابتلا به سنگ کلیه بالاتر است.

این محققان نخست رابطه بین میانگین دمای روزانه کارولینای جنوبی در بازه ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ و بروز سنگ کلیه را پیدا کردند.

آنان برای این کار از دمای حباب تر استفاده کردند که مقیاسی مرطوب برای سنجش میزان گرما است و بر اساس آن، هم دما و هم رطوبت محیط را اعلام می‌کنند.  برای پیش‌بینی بروز سنگ کلیه، این مقیاس دقیق‌تر است.  

محققان سپس با استفاده از این داده‌ها و تحت دو روند احتمالی جداگانه آب‌وهوایی، تعداد موارد ایجاد شدن سنگ کلیه‌ بر اثر گرما و هزینه‌های مربوطه را تا سال ۲۰۸۹، بر اساس دمای پیش‌بینی‌شده برای هر روز، پیش‌بینی کردند.

اولین روند زیست‌محیطی احتمالی بر این اساس است که انسان با کمک فناوری کربن‌گیری (که هنوز ثابت نشده مفید است)، جریمه بستن به انتشار دی‌اکسید کربن، و افزایش مساحت جنگل‌‌ها از حالا تا سال ۲۱۰۰ به سمت استفاده از منابع انرژی‌ کمتر آلاینده برود.

روند احتمالی دوم، آینده‌ای را در نظر می‌گیرد که در آن انتشار گازهای گل‌خانه‌ای مهار نشده باشد.

پژوهشگران با استفاده از مدل خود دریافتند که تا سال ۲۰۸۹، ابتلا به سنگ کلیه ناشی از گرمایش هوا نسبت به کمترین میزان آن در آینده «میان‌مدت»، تا ۲.۲ درصد در روند احتمالی اول، و تا ۳.۹ درصد در روند دوم، افزایش می‌یابد.

جیسون کافمن، نویسنده اصلی این پژوهش که دانشجوی سال چهارم پزشکی دانشکده پزشکی پرلمان دانشگاه پنسیلوانیا است، گفت: «تحلیل‌های ما مدلی به دست می‌دهد که با آن می‌توانیم پیش‌بینی کنیم میزان ابتلا به سنگ کلیه با روند تغییرات زیست‌محیطی چگونه تغییر می‌کند، و نیز تعیین کنیم که اقدامات کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای تا چه حد از این بار می‌کاهد.»

دکتر تاسیان گفت: «اغلب هنگام بحث از تغییرات زیست‌محیطی به اثرات آن بر سلامت انسان، مخصوصاً کودکان، نمی‌پردازیم. اما باید بدانیم که گرم شدن زمین اثرات چشمگیری بر سلامت انسان می‌گذارد.»

«ما محققان طب کودک وظیفه داریم فشار وارده از تغییر آب‌وهوا را بر سلامت انسان‌ها بررسی کنیم، زیرا کودکان امروز، در آینده با این واقعیت روبه‌‌رو خواهند بود.»

این پژوهش در نشریه گزارش‌های علمی (ساینتیفیک ریپورتز) منتشر شده است.

© The Independent