بیانیه جبهه مقاومت در مورد دیدار اسماعیل خان و امیر خان متقی

جبهه مقاومت ملی هشدار داد، درصورتی‌که طالبان به خواست‌های مردم تمکین نکند، این جبهه به گزینه‌ای دیگر متوسل خواهد شد

سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، امیر اسماعیل‌خان از فرماندهان جهادی افغانستان و رئیس هیئت جبهه مقاومت ملی در مذاکره با طالبان در تهران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هیئت طالبان به ریاست مولوی امیر خان متقی در تهران دیدار کرده‌ است.

اسماعیل‌خان در این بیانیه گفت، جبهه مقاومت برای حل بحران کنونی افغانستان که درنتیجه خودداری طالبان از مذاکرات بین‌‌الافغانی پدید آمده است تصمیم گرفت دور جدیدی از مذاکرات را با طالبان آغاز کند.

اسماعیل‌خان اظهار داشت که نفی حضور زنان در جامعه، نفی آزادی بیان، بی‌توجهی به وضعیت زندگی مردم، تضاد با نهادهای انتخاباتی و انتخابات، حمایت از گروههای تروریستی و توقیف‌های غیرقانونی باعث ایجاد وحشت در جامعه افغانستان شده است و هیئت جبهه مقاومت ملی در مذاکره با هیئت طالبان، خواستار پایان دادن به این اقدامات شد.

اسماعیل‌خان تاکید کرد که در صورت تمکین نکردن طالبان به خواست‌های مردم افغانستان، جبهه مقاومت ملی به هر گزینه‌ای دیگر متوسل خواهد شد. در بیانیه اسماعیل‌خان آمده است: «در صورت تمکین نکردن طالبان به خواست‌های مردم افغانستان، ما بااراده مردم خویش همراه خواهیم بود وبرای بازگشت به حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی، مشارکت فراگیر و ملی در جامعه، به هر گزینه متناسبی متوسل خواهیم شد.»

در همین حال صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفت، مذاکرات میان هیئت‌های طالبان و جبهه مقاومت ملی برای سه روز برنامه‌ریزی شده بود، اما این مذاکرات در روز دوم به دلیل موضع سرسختانه و بی‌برنامگی هیئت طالبان به بن‌بست خورد.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی در صحبت با ایندیپندنت فارسی، دلیل برگزار شدن مذاکرات میان هیئت طالبان و هیئت جبهه مقاومت ملی را راستی‌آزمایی طالبان خواند و افزود که در این راستی‌آزمایی طالبان ناکام شد.

صبغت‌الله احمدی افزود: «کشورهای جهان و منطقه اصرار داشتند که طالبان تغییر کرده است و باید با آنان مذاکره شود. ما هم برای این‌که به همه ثابت کنیم که آنان تغییر نکرده‌اند و بر همان خواست‌های قدیمی‌شان که ایجاد یک دولت سرکوبگر و بسته است تاکید دارند، در این مذاکرات حاضر شدیم. در جریان دو روز مذاکره، طالبان هیچ حرف جدیدی نداشت‌.»

به گفته سخنگوی جبهه مقاومت ملی، نمایندگان این جبهه در دیدار با هیئت طالبان که برخی از مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، خواستار تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول، برگزاری انتخابات، تامین حقوق زنان، مشارکت سیاسی زنان در دولت، تامین حق آموزش برای دختران و خروج نظامیان طالبان از مراکز برخی از شهرها شدند، اما طالبان پاسخی به این پیش‌شرط‌ها نداشتند. صبغت‌الله احمدی تصریح کرد که این‌ها، از مهم‌ترین مواردی بودند که جبهه مقاومت ملی با طالبان برای حل مسئله افغانستان مطرح کرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افزود که در جریان دو روز مذاکره میان هیئت جبهه مقاومت ملی و هیئت طالبان که با میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان از تلاش‌های شبکه حقانی برای جلوگیری از هرگونه مذاکره با جبهه مقاومت ملی صحبت کرده است. امیر خان متقی همه جنایت‌ها به‌ویژه کشتار مردم غیرنظامی، آدم‌ربایی، خشونت و قتل نیروهای امنیتی دولت پیشین را کار شبکه حقانی دانست و گفت او شخصا با این اقدامات مخالف است.

صبغت‌الله احمدی تصریح کرد که مذاکره با طالبان، هیچ تغییری را در موضع جبهه مقاومت ملی ایجاد نکرده است و نیروهای این جبهه هم‌اکنون در استان‌های مختلف ازجمله پنجشیر، بغلان، تخار، غور، سمنگان، کاپیسا و پروان فعالیت دارند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، پس از پیشروی سریع طالبان به سمت مراکز شهرهای افغانستان در اواسط سال ۲۰۲۱ شکل گرفت و با سقوط کابل به دست طالبان در اوت سال گذشته، این جبهه در پنجشیر مستقر شد و به مبارزه علیه طالبان پرداخت. مرکز پنجشیر درنتیجه تهاجم گسترده طالبان در اوایل سپتامبر به تصرف طالبان درآمد و از آن زمان تاکنون، چریک‌های جبهه مقاومت ملی در کوهستان‌های پنجشیر حضور دارند.