انفجار گلوله خمپاره در ننگرهار جان ۹ کودک دانش‌آموز را گرفت

مین‌های منفجرنشده و گلوله‌های‌ خمپاره که میراث بیش از ۴۰ سال جنگ در افغانستان است، همواره از کودکان قربانی گرفته‌اند

در ۲۰ سال گذشته، یکی از روش‌های طالبان برای وارد کردن تلفات بر نیروهای خارجی و نیروهای دولت پیشین افغانستان، جاسازی مین در جاده‌ها و شهرها بود- WAKIL KOHSAR / AFP

بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه)، انفجاری در شهرستان لعل‌پور استان ننگرهار، جان ۱۰ تن به شمول ۹ کودک دانش‌آموز را گرفت. منابع محلی گفتند که این رویداد ناشی از انفجار گلوله خمپاره بوده، اما یک سخنگوی طالبان گفت که منبع گاز منفجر شده است.

رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع محلی گزارش دادند که انفجار در روستای دیگانان رخ داده است و همه قربانیان، جز یک مرد کارگر، دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی به نام ورسک بوده‌اند. روزنامه اطلاعات روز به نقل از حکم خان، از متنقذان قومی، نوشت که یکی از دانش‌‌آموزان این مدرسه، گلوله‌خمپاره را به قصد فروش به نزدیکی مدرسه آورده بوده است و در حالی که فردی برای خریدن آن را بررسی می‌کرد، منفجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عاقل جان عزام، معاون سخنگوی وزارت کشور طالبان، با رد انفجار گلوله‌خمپاره، عامل آن رویداد را انفجار منبع گاز عنوان کرد و گفت که ۹ دانش‌آموز و یک مرد کارگر کشته شده‌اند.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این گروه بسیاری از انفجارها و رویدادهای امنیتی را از رسانه‌ها پنهان می‌کنند و شماری دیگر از رویدادها را که علنی می‌شوند، آتش‌سوزی یا انفجار منبع گاز عنوان می‌کنند.

به دلیل درگیری و منازعه مسلحانه در بیش از چهل سال گذشته در افغانستان، بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های آن کشور هنوز از سرگوله‌های منفجر ناشده‌خمپاره و مین پاکسازی نشده‌اند. هرچند در ۲۰ سال گذشته، شماری از سازمان‌های مددرسان، از جمله سازمان «مین‌پاکی» (پاک‌سازی مین) افغانستان که بخشی از بزرگترین سازمان پاکسازی مین جهان (MAPA) است، کوشید تا افغانستان را عاری از مین سازد، اما به دلیل تداوم جنگ، روستاها و شهر‌های افغانستان هیچ‌گاه از وجود مین و مواد منفجرنشده پاک نشد.

در ۲۰ سال گذشته، یکی از روش‌های طالبان برای وارد کردن تلفات بر نیروهای خارجی و نیروهای دولت پیشین افغانستان، جاسازی مین در جاده‌ها و شهرها بود. بخشی از مین‌هایی جاسازی شده طالبان که منفجر نشده‌اند، همچنان در کمین مردم‌ است.