ترور و قتل شهروندان در هرات اوج گرفته است

تنها در روز شنبه دو ترور و آدم‌ربایی در شهر هرات صورت گرفت

شب‌ شنبه، ۱۸ دی‌ماه (۸ ژانویه)، عبدالرحیم صدیقی، صراف مشهور شهر هرات، در مقابل خانه‌اش در ناحیه هشتم این شهر با حمله افراد مسلح ناشناس روبه‌رو شد و به قتل رسید. محمود رسولی، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در هرات به رسانه‌ها گفت، افراد مسلح به عبدالرحیم صدیقی شلیک کردند و او در حین انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.

مقام‌های حکومت طالبان در هرات می‌گویند هنوز دلیل ترور این صراف هراتی مشخص نشده، اما تحقیقات پلیس در این رابطه آغاز شده است. بااین‌حال نزدیکان صدیقی به رسانه‌ها گفتند افراد مسلح ناشناس، آدم‌ربایانی بودند که می‌خواستند این صراف را با خود ببرند، اما زمانی که با مقاومت او روبه‌رو شدند به او شلیک کردند.

هم‌زمان با آن در بخش غربی شهر هرات و در منطقه‌ای نزدیک به منارهای مصلای هرات، آدم‌ربایان مسلح به دو برادر که در شهر هرات مغازه داشتند حمله کردند و می‌خواستند آنان را بربایند. یکی از این برادران خود را نجات داد و برادر دومی را آدم‌ربایان با خود بردند.

دوربین‌های مداربسته در محل آدم‌ربایی نشان می‌دهند که یک خودرو در مقابل موتور‌سیکلت این دو برادر می‌ایستد و آدم‌ربا برای ربودن این دو برادر به آنان حمله می‌کند؛ یکی از این برادران با آدم‌ربا درگیر می‌شود و خود را از چنگ او نجات می‌دهد، اما برادر دیگر با خشونت به داخل خودرو انداخته می‌شود. رسانه‌های محلی این ویدیو را منتشر کردند و نوشتند که این حادثه عصر روز شنبه رخ داده است.

آدم‌ربایی در شهر هرات بار دیگر در حال افزایش است. هفته گذشته سه کودک در روز روشن از مرکز شهر هرات ربوده شدند. خبرگزاری دویچه وله از قول منابع خبری در هرات نوشت که در طول ماه دسامبر در هرات ۲۰ مورد آدم‌ربایی صورت گرفته است که نشان می‌دهد آدم‌ربایان در این شهر به‌شدت فعال شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگذشته بیشتر افراد متمول مانند بازرگانان و اعضای خانواده‌شان، صرافان و صاحبان مشاغل پردرآمد در هرات ربوده می‌شدند، اما حالا به نظر می‌رسد که شامل همه‌ افراد می‌شود. دو برادری که عصر روز شنبه آدم‌ربایان یکی از آنان را ربودند، در شهر هرات یک مغازه ساده با سرمایه بسیار کم دارند. گفته می‌شود سطح تقاضای آدم‌ربایان از خانواده فرد ربوده‌شده تا ‌۱۰۰هزار افغانی معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکایی هم پایین آمده است.

طالبان اما برخلاف گزارش رسانه‌ها می‌گوید که آدم‌ربایی در هرات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در اوایل مهرماه گروه طالبان اجساد چهار تن را به جرم آدم‌ربایی در سطح شهر هرات به دار آویخت. به گفته طالبان این افراد نخست در درگیری با گروه طالبان کشته شدند و بعدا اجسادشان برای عبرت دیگران در میدان‌های شهر آویخته شد.

اما به نظر می‌رسد این به دار آویختن‌ها برای آدم‌ربایان عبرت نشده است. بازرگانان، صرافان و صاحبان مشاغل پردرآمد می‌گویند که هرروز نگرانی ربوده شدن خود و فرزندان خود را دارند. آنان می‌گویند درگذشته برای حفظ امنیت شخصی، دولت به آنان اجازه داشتن محافظ را داده بود؛ اما طالبان همه محافظان آنان را خلع سلاح کرده و سلاح‌های آنان را گرفته است. آنان می‌گویند حالا هیچ‌گونه محافظی ندارند و آدم‌ربایی نیز به اوج خود رسیده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل عمده افزایش جرم و جنایت در هرات به‌خصوص آدم‌ربایی، با فقر بیش‌ازحد مردم رابطه داشته باشد. نبود شغل و افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز مردم باعث شده است تا یک عده مسیر آسانی برای رسیدن به پول را پیدا کنند. این مسئله در‌۲۰ سال گذشته در هرات وجود داشته است و اکثر سارقان و آدم‌ربایان پس از بازداشت اعتراف کرده‌اند که به خاطر گرسنگی دست به سرقت و آدم‌ربایی می‌زدند.