هم‌صدایی اوکراینی‌ها با معترضان قزاقستان علیه پوتین

تظاهرکنندگان پلاکاردهای «به پوتین بگویید نه» در دست داشتند و در کنار پرچم اوکراین، پرچم قزاقستان را نیز برافراشتند.

تظاهرکنندگان اوکراینی علیه دخالت روسیه در قزاقستان شعار دادند -  SERGEI SUPINSKY / AFP

در حالی که این هفته روسیه و آمریکا بر سر سرنوشت اوکراین گفت‌وگو می‌کنند، مردم آن کشور در تعطیلات آخر هفته به خیابان‌ها آمدند تا از استقلال کشور خود، و نیز از اعتراض‌های قزاقستان پشتیبانی کنند. 

به گزارش الجزیره، روز یکشنبه ۹ ژانویه، راهپیمایی‌کنندگان در کی‌یف، پایتخت اوکراین، و خارکف، دومین شهر بزرگ آن کشور، پلاکاردهای «به پوتین بگویید نه» در دست داشتند و در کنار پرچم اوکراین، پرچم قزاقستان را نیز برافراشتند. 

روز شنبه نیز پرچم آبی و زرین قزاقستان در آسمان زمستانی شهر کی‌یف نمایان شد که پهپادی آن را به دنبال خود می‌کشید. این اقدام اعتراضی را «دروناریوم»، انجمنی از پهپاددوستان که به دلیل مواضع سیاسی‌شان شناخته می‌شوند، سازمان داده بود. 

ویتالی شوچوک که پهپاد را هدایت کرد، می‌گوید: «مردم هر کشوری حق دارند از حقوق سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود با روش‌های خشونت‌پرهیز دفاع کنند. ما خشونت را در هر شکل آن محکوم می‌کنیم. اما با مداخله نظامی خارجی در قزاقستان نیز که زیر پرچم عملیات صلح‌بانی انجام می‌شود، مخالفیم. این عملیات بیشتر شبیه یک اقدام تنبیهی است و می‌تواند به اشغال نظامی تبدیل شود.»

پس از یک هفته اعتراضات مردمی در قزاقستان که به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد و به سرعت رنگ ضددولتی به خود گرفت، یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه به یاری دولت قزاقستان رفت تا کنترل اوضاع را دوباره در دست گیرد.

«سازمان پیمان امنیت جمعی» که ائتلافی نظامی از چندین کشور شوروی پیشین است، نزدیک به ۲۵۰۰ سرباز به آن کشور فرستاد تا اعتراضات را خاموش کنند. نیروهای هوابرد روسی ستون اصلی آن نیروها هستند که به گفته بیانیه وزارت دفاع روسیه، اکنون از ساختمان‌های مهم و تاسیسات زیربنایی نگهبانی می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندهی ژنرال آندری سردیوکف بر نیروهای روسی در قزاقستان، معنایی ویژه برای اوکراین دارد. این ژنرال روسی پیش‌تر و در زمان ضمیمه کردن کریمه به روسیه، فرماندهی سربازان روسی را بر عهده داشت. 

کارشناسان بر سر این که مداخله روسیه در قزاقستان چه تأثیری بر وضعیت اوکراین خواهد داشت، هم‌نظر نیستند. برخی بر این باورند که روسیه از فشار بر اوکراین خواهد کاست، چرا که بخشی از توان خود را درگیر قزاقستان می‌کند. اما عده‌ای نیز می‌گویند اکنون  احتمال سازش پوتین کمتر شده است. 

ایالات متحده آمریکا درباره پیامدهای جدی هرگونه اقدام نظامی در اوکراین، به روسیه هشدار داده است. روسیه نیز خواهان آن است که اوکراین هرگز به عضویت ناتو پذیرفته نشود، اما آمریکا و ناتو آن درخواست را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان