بازداشت نزدیک به هشت هزار نفر در ناآرامی‌های قزاقستان

رئیس‌جمهوری قزاقستان ادعا کرد تداوم ناآرامی‌ها به دلیل فعالیت شبه‌نظامیان مسلحی است که هدفشان سرنگونی دولت است

مقام‌های قزاقستان روز دوشنبه اعلام کردند که در جریان تظاهرات خشونت‌بار هفته گذشته در این کشور، نزدیک به هشت هزار نفر بازداشت شده‌اند.

به گزارش اَسوشیتدپرس، قاسم توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، روز دوشنبه، حوادث هفته گذشته را یک «تجاوز تروریستی» به کشور خود توصیف کرد. او همچنین در یک نشست مجازی وعده داد که درباره «تهاجم تروریستی» به قزاقستان شواهد بیشتری فاش می‌کند. توقایف تاکید کرد که دولت خواسته‌های مسالمت‌آمیز معترضان را شنیده و برآورده کرده است و مسئول ناآرامی‌های بعدی «گروه‌هایی از شبه‌نظامیان مسلح»‌اند که هدفشان سرنگونی دولت است.

ارلان کارین، وزیر امورخارجه قزاقستان، نیز در گفت‌وگویی، با تاکید بر اینکه «با یک حمله تروریستی با هدف کودتا روبه‌رو بودیم» گفت: «نباید اتفاق‌های روزهای اخیر را تلاشی برای انقلاب مخملی بدانیم زیرا چنین سناریوهایی در قزاقستان اثر ندارند.» او ادامه داد: «کشورمان مقاومت کرد و اقدام‌های قاطعانه رئیس‌جمهوری برنامه‌هایی را که برای بی‌ثباتی ترتیب داده شده بود، نقش برآب کرد.»

در عین حال، کمیته امنیت ملی قزاقستان بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «برای جست‌وجو و بازداشت افراد شرکت‌کننده در آشوب‌های اخیر و عملیات تروریستی، اقدام‌هایی را در دست اجرا داریم. دو گروه افراطی در اطراف شهر آلماتی شناسایی شدند که اعضای این گروه‌ها فعالانه در ناآرامی‌های شهرهای بزرگ سراسر کشور شرکت داشتند.»

بر اساس این بیانیه، این کمیته «در حال حاضر با تروریست‌ها مقابله می‌کند، نه با معترضان مسالمت‌آمیز. مهاجمان افرادی‌اند که در گروه‌های اسلامگرای رادیکال، تجربه رزمی و نظامی را دارند.»

در این بیانیه از دستگیری چهار نفر از اعضای این گروه‌ها با سلاح گرم و نارنجک خبر داده شده است. همچنین بر اساس گزارش وزارت کشور قزاقستان، در جریان ناآرامی‌ها، در مجموع هفت هزار و ۹۳۹ نفر در سراسر این کشور بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت قزاقستان روز یکشنبه، نوزدهم دی، اعلام کرد که ۱۶۴ نفر از جمله سه کودک در جریان ناآرامی‌ها کشته شده‌اند و پس از آن، مقام‌های قزاقستان روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

مسئولان قزاقستان همچنین روز یکشنبه اعلام کردند که اوضاع در این کشور تثبیت شده است و آن‌ها توانسته‌اند به بزرگ‌ترین تجمع‌های اعتراضی ظرف ۳۰ سال اخیر در این کشور پایان دهند.

تظاهرات روز دوم ژانویه بر سر افزایش تقریبا دو برابری قیمت انواع سوخت وسایل نقلیه آغاز شد و به‌سرعت در سراسر این کشور گسترش یافت که ظاهرا نشان‌دهنده نارضایتی‌هایی فراتر از موضوع قیمت سوخت بود. در پی این اعتراض‌ها، دولت سقف قیمتی ۱۸۰ روزه برای سوخت خودرو و تعلیق افزایش نرخ آب و برق را اعلام کرد. در عین حال، کابینه وزیران استعفا داد. با این حال، معترضان به ویژه در آلماتی، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت قزاقستان، همچنان به اعتراض ادامه دادند و برخی ساختمان‌های دولتی را به تصرف درآوردند.

تلاش قاسم توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان،‌ برای خاموش کردن صدای معترضان در حدی بود که دستور تیراندازی به تظاهرات‌کنندگان، بدون هشدار قبلی، را صادر کرد. دولت قزاقستان در جریان اعتراض‌های اخیر، دسترسی به اینترنت را به‌شدت محدود کرد و فقط وب‌سایت ریاست‌جمهوری و تعداد انگشت‌شماری از وب‌سایت‌های خبری محلی در دسترس بودند.

پس از اعلام وضعیت اضطراری در قزاقستان و درخواست توقایف از سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلاف نظامی شش کشور شوروی سابق به رهبری روسیه، مجوز اعزام حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز عمدتا روس به قزاقستان را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در دیدار مجازی با  رئیس‌جمهوری قزاقستان، ناآرامی‌ها در این کشور را یک اقدام تجاوزکارانه دانست که از خارج از این کشور طراحی شده است. پوتین تصریح کرد: «رویدادهای قزاقستان اولین و آخرین تلاش برای مداخله در بهبود امور داخلی کشورهای متحد نیست.»

تظاهرات اخیر در قزاقستان شدیدترین اعتراض مردمی بوده که این کشور شوروی سابق در طول ۳۰ سال پس از به دست آوردن استقلال با آن روبه‌رو شده است. یکی از شعارهای اصلی اعتراض‌های هفته گذشته «پیرمرد برو بیرون» بود که به نظربایف اشاره داشت. نظربایف از زمان استقلال قزاقستان تا زمانی که در سال ۲۰۱۹ استعفا کرد و توقایف را به عنوان جانشین خود معرفی کرد، رئیس‌جمهوری قزاقستان بود و قدرت قابل توجه خود در راس شورای امنیت ملی را همچنان حفظ کرده است.