نماینده مجلس: با حذف ارز ترجیحی، مرغ به کیلویی ۸۰ هزار تومان می‌رسد

یارانه نقدی که دولت وعده می‌دهد، برای خرید دو کیلوگرم مرغ را در ماه هم کفاف نمی‌دهد

احمد امیرآباد فراهانی، نماینده مجلس، با اذعان به اینکه پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد، گفت: «پیش‌بینی دولت این است که مرغ با حدود ۲۵ هزار تومان افزایش قیمت به کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌رسد.» این نماینده مجلس در عین حال افزود که بر اساس پیش‌بینی نمایندگان مجلس، قیمت مرغ بیشتر خواهد شد و به کیلویی ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

امیرآباد فراهانی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، مدعی شد: «اراده دولت و مجلس این است که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گفته خود او، یارانه نقدی که دولت در نظر دارد، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و این مبلغ حتی برای  خرید دو کیلوگرم مرغ در ماه هم کفاف نمی‌دهد.

این نماینده مجلس تصمیم‌گیری درباره ارز ترجیحی را به عهده کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دانست و گفت که ممکن است مبلغ یارانه نقدی کالاهای اساسی به کارت اعتباری سرپرست خانوار واریز شود. او همچنین احتمال داد که «وضعیت کنونی» و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد.

در خبری دیگر، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، اعلام کرد که در روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه، «راهکارهای جایگزین» ارز ۴۲۰۰ تومانی در این کمیسیون بررسی شده است. به گفته او، در این جلسه، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزیر بهداشت دلایل دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ارائه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس با ادعای اینکه «خط قرمز» کمیسیون تلفیق معیشت مردم است، گفت: «نظر کمیسیون تلفیق ارائه راهکار فقط برای شش قلم کالایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گرفت، نیست بلکه ۳۰ قلم کالا که شامل ارز ترجیحی می‌شدند، ‌مدنظر کمیسیون‌اند. البته در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت باید نظارت کامل و موثری داشته باشد تا کالا به صورت آسان و فراوان در اختیار مردم قرار بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، جزئیات لایحه بودجه از هفته آینده آغاز می‌شود و در جلسه عصر کمیسیون هم موضوع حذف ارز ترجیحی پیگیری خواهد شد.

در حالی‌ که دولت و مجلس ادعا می‌کنند، با حذف ارز ترجیحی معیشت مردم آسیب نمی‌بیند، شواهد نشان می‌دهد کالاهایی که ارز آن‌ها قطع شده است، با افزایش بی‌رویه قیمت روبه‌رو شده‌اند. این موضوعی است که نه تنها کارشناسان اقتصادی که حتی برخی نمایندگان مجلس نیز درباره آن هشدار داده‌اند.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس، در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «ما در صورتی می‌توانیم بگوییم که با حذف این یارانه‌ها به مردم فشار وارد نخواهد شد که مردم حس نکنند ارز حذف شده است؛ آیا الان در داروخانه‌ها، نهاده‌های دامی و در قیمت مرغ و تخم‌مرغ مردم حس نکردند که ارز حذف شده است؟»

پیش‌تر حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، نیز گفته بود: «مسئولان حامی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حافظان منافع مافیای اقتصاد ایران‌اند که هم در مجلس و هم در سازمان برنامه و هم در دولت پراکنده شده‌اند و در تمام نهادهای اقتصاد نفوذ و قدرت دارند.» او با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی، تورم‌زا است، گفته بود: «مسئولانی که مدعی‌اند که با حذف ارز ترجیحی تورم رشد نمی‌کند، باید آن را تضمین کنند و اگر تورم بالا رفت، تمام این مسئولان باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند.»

بیشتر از اقتصاد