کلیات لایحه بودجه تصویب شد؛ رهبر مسئولیت نپذیرفت، رئیسی دفاع کرد

در حالی که افزایش حقوق‌ها تنها ١٠ درصد در نظر گرفته شده است، کشور تورم ٤٠ درصدی را تجربه می‌کند

نمایندگان موسوم به ولایی تلاش کردند تا لایحه بودجه دولت تصویب شود - عکس از صداوسیما

در جلسه امروز یکشنبه، ۱۹ دی، مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسید و در جریان آن، ابراهیم رئیسی با دفاع از حذف «ارز ترجیحی» و با بیان اینکه دولت پیشتر درباره این مطلب از رهبر جمهوری اسلامی مشورت گرفته است، گفت که پس از دستور علی خامنه ای موضوع حذف ارز ترجیحی در قالب یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه شد.

به گزارش آفتاب نیوز، رئیس دولت سیزدهم در رابطه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی افزود: «زمانی که کار را که در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود.»

در ادامه جلسه امروز، برخی از نمایندگان حامی دولت در حمایت از لایحه بودجه سخنرانی کردند. علی خضریان در این باره گفت: «حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی صحیح نیست، باید برای آن برنامه داشته باشیم.»

همچنین، علی حدادی دیگر سخنران حامی دولت مدعی شد که برنامه حذف تدریجی ارز ترجیحی، اقدامی در راستای جلوگیری از فساد و رانت است.

در مقابل، مهرداد گودرزوند چگینی با انتقاد از حذف ارز ترجیحی، آن را موجب تورم و افزایش نقدینگی دانست و گفت: «هرکجا خواستیم یک موضوع دو نرخی را به یک نرخی تبدیل کنیم شاهد این بودیم که یک شوک به بازار وارد شده است و بر تورم کشور افزوده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخشی دیگر به انتقاد از افزایش مالیات‌ها در بودجه سال آینده پرداخت و این اقدام را آسیب‌رسان به اقشار ضعیف جامعه عنوان کرد و افزود: در حالی که افزایش حقوق تنها ۱۰ درصد در نظر گرفته شده، گرفتن این مالیات‌ها به معنای خالی‌کردن جیب مردم و پول گرفتن از مردم می‌باشد، این مالیات‌ها بر سفره مردم فشار می‌آورد و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

علیرضا پاک فطرت نیز از عدم تناسب افزایش ۱۰ درصدی حقوق با تورم انتقاد کرد و گفت: «در بودجه سال آتی بیش از ۶۰ درصد مالیات‌ها افزایش داشته است بدون این‌که تغییری در تولید کشور ایجاد شود، چگونه می‌خواهیم این مالیات را از مردم بگیریم؟ افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان با تورم ۴۰ درصدی همخوانی ندارد، بدین ترتیب سفره مردم در سال آینده کوچک‌تر می‌شود.»

اما نکته‌ای که در جلسه امروز به چشم می‌آمد، تاکید نمایندگان موسوم به ولایی بر تصویب لایحه بودجه بود. استدلال این افراد با نگرشی سیاسی و در راستای حمایت از دولت مورد اقبال رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شد.

در همین رابطه، مهدی عسگری دیگر سخنران جلسه امروز گفت: «برخی می‌گویند چون این اولین لایحه بودجه دولت آقای رئیسی است باید تصویب شود اما ما باید نگران شکاف میان ملت و حاکمیت باشیم و این مهمترین اولویت ما می‌باشد.»

به نظر می‌رسد در نهایت حامیان دولت توانستند کارزار لایحه بودجه را به نفع خود به پایان برسانندږ این لایحه با ۱۷۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

بیشتر از اقتصاد