سکوت معنادار جامعه جهانی در برابر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه

رژیم جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه حوثی در تلاش برای برهم زدن آرامش و امنیت کشورهای منطقه است

جنگجویان طرفدار دولت یمن با شبه‌نظامیات حوثی مبارزه می‌کنند - AFP

ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن با افشای نقش گسترده‌ و روزافزون جمهوری اسلامی ایران و سازمان حزب‌الله در فتنه‌انگیزی و غوغاطلبی در منطقه و به خطر انداختن امنیت کشتیرانی بین‌المللی از طریق حمایت از شبه‌نظامیان حوثی، از واقعیت تلخی که خاورمیانه را وحشت‌زده کرده، پرده برداشته است.

در طی چند هفته محدود، سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی رسمی ائتلاف حمایت از دولت قانونی یمن، برای دومین بار اطلاعات مستندی را فاش کرد که نشان‌دهنده میزان مداخله رژیم جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله در یمن است. البته پرده‌برداری از چنین اطلاعات مهمی نه تنها برای آگاهی افکارعمومی در عربستان سعودی، یمن و حتی جهان عرب حائز اهمیت است، بلکه جامعه جهانی را نیز از میزان سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده تهران و حزب‌الله در منطقه آگاه می‌کند.

هرچند این‌گونه اطلاعات مهم بدون شک با متحدان و نهادهای امنیتی آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، اعلام آن‌ها به این صراحت و آن هم در بحبوحه عملیات نظامی برای بیرون‌راندن حوثی‌ها از مناطق مختلف یمن، در افکارعمومی درباره راهبرد منطقه‌ای تهدید‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار است. به علاوه، افشای این اطلاعات در زمانی‌که سرنوشت مذاکرات وین در هاله‌ای از ابهام است، می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد.

افشای میزان مداخله رژیم جمهوری اسلامی ایران و سازمان تروریستی حزب‌الله در واقع پیامی واضح به جامعه جهانی و در راس آن سازمان ملل متحد است؛ به این معنی که سکوت بین‌المللی در برابر مداخله‌های آشکار و جنایت‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این ماجرا تنها یمن را در عمق بحران فرو نبرده، بلکه امنیت عربستان سعودی و امنیت کشتیرانی بین‌المللی را نیز در معرض خطرهای بی‌شماری قرار داده است؛ به این معنی که ادامه این روند تهدیدی برای سراسر جهان است. بنابراین، افشای میزان مداخله رژیم جمهوری اسلامی ایران در یمن، چه از طریق ارسال تسلیحات به حوثی‌ها و چه از طریق آموزش و کمک به آن‌ها برای هدف قرار دادن و ربودن کشتی‌ها، یا حمله به مناطق امن با پهپاد و موشک‌های بالیستیک، تنها افشاگری سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه این امر، سکوت معنادار جامعه جهانی در برابر این تهدید را نیز آشکار می‌کند.

شکی نیست که سکوت معنادار و مشکوک جامعه جهانی و نادیده گرفتن ابعاد جنایت‌های حوثی‌ها و رژیم ایران در یمن شبه‌نظامیان حوثی را به ادامه تبهکاری و جنایت تشویق می‌کند. علاوه براینکه این امر به جمهوری اسلامی ایران انگیزه می‌دهد که به فعالیت‌های تهدید‌آمیزی که ثبات و امنیت منطقه و امنیت کشتیرانی بین‌المللی را تهدید می‌کند، ادامه دهد. سکوت گزینشی بین‌المللی حوثی‌ها را به رد راه‌های سیاسی تشویق می‌کند و آن‌ها را در برخی از موارد به‌ویژه در ماجرای فرودگاه صنعا و دروغ‌های دیگری در مورد حقوق بشر، به عنوان یک طرف مظلوم، که به رژیم جمهوری اسلامی ایران یا حوثی‌ها هیچ ربطی ندارد، معرفی می‌کند.

اکنون هم ما و هم جامعه جهانی با دلایل قاطع و شواهد قانع‌کننده، شنیده و دیده‌ایم که به عنوان مثال چگونه از فرودگاه صنعا، مدارس، بیمارستان‌ها و بندرهای دریایی برای قاچاق و پرتاب پهپادها و شلیک موشک‌های بالیستیک، استفاده می‌شود. بدین ترتیب، امید است که افشای این اطلاعات مهم سکوت جامعه جهانی را در قبال جنایت‌هایی که رژیم جمهوری اسلامی ایران و متحدانش در یمن مرتکب می‌شوند، بشکند و به سازمان ملل متحد انگیزه دهد تا حداقل در بیانیه‌های خود در مورد بحران یمن، لحن جدی‌تری به کار گیرند.

از سوی دیگر، افشای این اطلاعات که البته بخش پنهان آن، بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر خواهد بود، باید انگیزه‌ای برای ایالات متحده باشد تا شبه‌نظامیان حوثی را بار دیگر در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و برای حفظ امنیت کشتیرانی در منطقه، مواضع سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ کند و برای پایان دادن به این تهدید، عملا دست به‌کار شود.

علاوه بر آن، پرده‌برداری از واقعیت اوضاع در یمن و روشن شدن بیشتر ماهیت سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، باید طرف‌های مذاکره‌کننده در وین را وادار کند تا موضوع موشک‌های بالیستیک ایران و بحث در مورد گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی وابسته به رژیم تهران، به‌ویژه در چهار پایتخت عربی (بغداد، دمشق، بیروت و صنعا) را در مذاکرات پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بگنجانند.

در فرجام می‌توان گفت که هرگونه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران که پرونده شبه‌نظامیان تروریست، برنامه موشک‌های بالیستیک و پهپادها را شامل نشود، در واقع اتلاف وقت است و ثبات و امنیت منطقه را همچنان تهدید خواهد کرد؛ درست همان‌گونه که رژیم جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه حوثی در تلاش برای برهم زدن آرامش و امنیت کشورهای منطقه است.

برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه