درگیری در کابل و فاریاب؛ یک فرمانده طالبان کشته شد

پس از کشته شدن قاری انس در بلچراغ، افراد طالبان، شماری از مردم محلی را بازداشت و شکنجه کردند

طالبان تا این لحظه هیچ اطلاعات قابل‌اعتمادی در مورد درگیری در کابل و فاریاب در اختیار رسانه‌ها نگذاشته‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

شامگاه یکشنبه، ۱۹ دی، ساکنان کابل از وقوع یک درگیری سنگین در منطقه خوشحال‌خان، در ناحیه پنجم شهر کابل، خبر دادند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم در توییتی نوشت که درگیری در ناحیه پنجم شهر کابل میان افراد طالبان و آدم‌ربایان رخ داده و درنتیجه آن، چند تن از آدم‌ربایان کشته شده‌اند. یک منبع آگاه در شهر میمنه، مرکز فاریاب، هم به ایندیپندنت فارسی گفت که قبل از ظهر یکشنبه، درنتیجه درگیری میان افراد طالبان و یک گروه مسلح ناشناس در شهرستان بلچراغ استان فاریاب، یک فرمانده طالبان به نام قاری انس کشته شده است و سه عضو دیگر طالبان به نام‌های ولی محمد، بلال و صابری زخمی شده‌اند.

این منبع می‌افزاید که زخمی‌ها به بیمارستان مرکزی شبرغان منتقل شده و اکنون تحت درمان‌اند. به گفته این منبع، در پی درگیری نظامی در بلچراغ، قاری غنی، از فرماندهان تحت امر مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان که از قوم ازبک و از اهالی جوزجان است، به روستای سر دره در شهرستان درزاب استان جوزجان منتقل شده است. روستای سر دره از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، محل فعالیت گروه داعش خراسان بود و درگیری نظامی روز یکشنبه هم  در کنار همین روستا که با شهرستان بلچراغ هم‌مرز است، به وقوع پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یک منبع آگاه دیگر در فاریاب به شرط فاش نشدن نامش، خبر داد که شمار کشته‌شدگان در بلچراغ بیشتر است. به گفته او، درنتیجه درگیری در بلچراغ که هنوز یکی از طرف‌های آن مشخص نشده است، پنج نفر، از جمله قاری انس، کشته شده‌اند. بر اساس اطلاعات این منبع، پس از کشته شدن قاری انس، افراد طالبان چند تن از ساکنان محلی را که مردمانی غیرنظامی و بی‌طرف‌اند، بازداشت و شکنجه کرده‌اند. افراد قاری انس دست‌کم سه تن از اهالی محل را زخمی کرده‌اند.

طالبان تا این لحظه هیچ اطلاعات قابل‌اعتمادی در مورد درگیری در کابل و فاریاب در اختیار رسانه‌ها نگذاشته‌اند. سخنگویان طالبان از جمله ذبیح‌الله مجاهد، در مورد درگیری در کابل از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده و صرف یادآور شده که درگیری میان اعضای طالبان و آدم‌ربایان بوده است؛ در حالی که ساکنان کابل به رسانه‌های محلی افغانستان گفته‌اند که در نواحی هم‌جوار منطقه خوشحال‌خان، صدای تیراندازی با سلاح‌های سبک و سنگین، انفجار و شلیک موشک هم شنیده شده است.

در نزدیک به پنج ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، دسترسی رسانه‌ها به جزئیات رویدادهای امنیتی محدود شده است. طالبان مقررات سختی را بر رسانه‌ها و جریان اطلاع‌رسانی در افغانستان وضع کرد‌ه‌اند و سخنگویان و فرماندهان محلی این گروه از مصاحبه با خبرنگاران خودداری می‌کنند.