اوپن استرالیا: اخراج وراکووا، انتظار جوکوویچ برای حکم دادگاه

مسابقات امسال تنیس استرالیا به دلیل حضور ورزشکاران واکسینه نشده جنجال به پا کرده است

رناتا وراکووا، تنیس‌باز اهل جمهوری چک - MIGUEL MEDINA / AFP

رناتا وراکووا، تنیس‌باز زن اهل جمهوری چک مجبور به ترک استرالیا شد. در همین حال، دادگاه تجدید‌نظر یک تنیس‌باز اهل صربستان که چند روز پیش دستور اخراج گرفته بود، نیز به زودی برگزار می‌شود. رویکرد اکید و جدی دولت استرالیا در مورد مقررات کرونا، باعث جلب توجه جهانیان شده است و برخورد تند با این دو تنیس‌باز که قصد شرکت در مسابقات تنیس «اپن استرالیا» داشتند، بهت و حیرت بسیاری را برانگیخته است. 

وکلای جوکوویچ می‌گویند چون ماه قبل آزمایش کرونای او مثبت شده بوده است، باید اجازه ورود به کشور را به‌دست آورد. این تنیس‌باز شهیر مخالف واکسن زدن اجباری است و می‌گوید حاضر نیست به دولت‌ها بگوید واکسن زده است یا نه. وراکووا، ستاره ۳۸ ساله از چک، اما روز شنبه، ۸ ژانویه، استرالیا را ترک کرد. او روند انتقالش به بازداشتگاه مهاجرت در استرالیا را به «حضور در یک فیلم اکشن» تشبیه کرد. او نیز مثل جوکوویچ گفته بود به این علت که اخیرا (درست پیش از تعطیلات کریسمس) کرونا گرفته بوده است، از رعایت قوانین مربوطه معاف است. او می‌گوید مخالفتی با واکسیناسیون ندارد، اما وقت نکرده است به‌موقع واکسن بزند.

منظور از «بازداشتگاه مهاجرت» البته هتل «پارک ملبورن» است که به عنوان بازداشتگاه به‌کار می‌رود. جوکوویچ و وراکووا هم به همین هتل فرستاده شدند. 

اما جوکووویچ، که در فهرست بهترین تنیس‌بازان مرد جهان در جایگاه اول قرار دارد، به چالش قانونی علیه حکم اخراج خود ادامه داده است. دولت استرالیا از دادگاه درخواست کرده بود که جلسه تجدیدنظر در این حکم تا روز چهارشنبه به تعویق افتد، اما دادگاه اعلام کرد که آن درخواست را نمی‌پذیرد و دادگاه تجدیدنظر، مطابق برنامه، صبح دوشنبه برگزار خواهد شد. آنتونی کلی، قاضی، روز یکشنبه، ۹ ژانویه، ضمن صدور این حکم گفت که دادگاه ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به وقت محلی برگزار می‌شود. 

جوکوویچ که قهرمان دوره قبل «اپن استرالیا» است و برای دفاع از آن جایگاه خود آمده است، هفته گذشته وارد فرودگاه ملبورن شد، اما اجازه ورود به کشور نیافت. او همچنان باید در هتل پارک ملبورن منتظر بماند. 

مقامات برگزارکننده مسابقات «اوپن استرالیا» به این ستاره ۳۴ ساله معافیت پزشکی برای بازی داده بودند؛ تصمیمی که باعث اعتراض بسیاری از شهروندان عادی استرالیا شد که مجبور به زندگی تحت اکیدترین مقررات کرونای جهان بوده‌اند. برخی از مدافعان جوکوویچ نیز دست به اعتراض زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکلای جوکوویچ روز شنبه، ۸ ژانویه، سندی ۳۵ صفحه‌ای تقدیم دادگاه کردند که تاکید می‌کند نتیجه مثبت آزمایش کرونای جوکوویچ که روز ۱۶ دسامبر انجام گرفته است، باید برای اجازه ورود او به کشور کفایت کند. پیش از درگرفتن این ماجرا، صحبتی از آزمایش مثبت جوکوویچ نبود و اخیرا عکس‌هایی از او منتشر شده است که او را، بی این‌که ماسک زده باشد، در حال بازی در حوالی همان تاریخ در بلگراد، پایتخت صربستان، نشان می‌دهد. البته هنوز معلوم نیست که این تنیس‌باز هنگام گرفتن آن عکس‌ها می‌دانسته است که مبتلا به کرونا است یا خیر.

جوکوویچ روز ۱۷ دسامبر در صفحه توییتر خود عکس‌هایی از حضورش در مراسم رونمایی از تمبری که اداره ملی پست صربستان به افتخارش چاپ کرده است، منتشر کرده بود. 

دولت استرالیا استدلال می‌کند که اجازه ورود به افرادی که آزمایش کرونای آنان مثبت بوده است، تنها در مورد افرادی صدق می‌کند که ساکن استرالیا باشند. وکلای دولت روز یکشنبه در شکواییه خود به دادگاه گفتند هیچ کس به جوکوویچ قول اجازه ورود به استرالیا نداده بود. 

وکلای جوکوویچ می‌گویند که این تنیس‌باز صاحب‌نام هنگام ورود به فرودگاه ملبورن هشت ساعت منتظر مانده و امکان تماس با وکلای خود را نداشته است. دولت استرالیا مخالف این روایت نیست، اما می‌گوید این انتظار معمولی است. 

رئیس فدراسیون تنیس استرالیا با انتقاد شدید از مقامات دولتی کشور، گفت که اطلاعات آن‌ها در مورد شرایط ورود به کشور دقیق نبوده است. کرگ تیلی تاکید کرد که دوست دارد شاهد حضور جوکوویچ در مسابقات «اپن استرالیا» باشد، و تاکید کرد که مقامات فدراسیون هیچ اطلاعات غلطی به بازیکنان نداده بوده‌اند. اسنادی که اخیرا به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد که مسئولان فدراسیون تنیس استرالیا چند هفته پیش از آن ‌که جوکوویچ سوار هواپیما شود، از دولت فدرال آن کشور خواهش کرده‌اند که به اسنادی که نشان می‌دهد این بازیکن صرب معافیت پزشکی دارد، توجه کنند. 

تیلی گفت که مسئولان آن نهاد در تماس مرتب با تمامی سطوح دولت بوده‌اند تا مطمئن شوند که از تمامی مقررات مربوطه پیروی می‌شود. او گفت: «اطلاعات متناقض بسیاری در میان بود و ما هر روز دنبال کسب شفافیت بودیم که اولا بدانیم آیا داریم کار درست را انجام می‌دهیم، و ثانیا آیا خواهیم توانست بازیکنان را وارد کشور کنیم، یا خیر.»

در اسنادی که درز کرده است، می‌بینیم که مسئولان سازمان تنیس در ماه نوامبر از چندین وزارتخانه، از جمله وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، و ورزش درخواست کرده بوده‌اند که اسناد پزشکی جوکوویچ را بررسی کنند و بگویند که آیا او می‌تواند اجازه ورود بیابد، یا خیر. وزارت ورزش اما اعلام کرده بوده است که هیچ وزارتخانه‌ای امکان چنین بررسی‌ای را ندارد، و افزوده است که «اسناد پزشکی تنها هنگام ورود به کشور بررسی می‌شوند.»

به نظر می‌رسد که سیستم فدرالی استرالیا و تفکیک قوا بین دولت‌های فدرال و ایالتی نیز در بحرانی که پیش آمده، نقش داشته است. به گفته تیلی، دولت ایالتی ویکتوریا به او گفته بوده است که تمام بازیکنانی که معافیت پزشکی داشته باشند، اجازه ورود به کشور خواهند داشت. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، روز چهارشنبه گفته بود که تصمیم اعطای استثنا از دریافت واکسن به جوکوویچ، بر عهده دولت ایالتی ویکتوریا است. اما کارن اندروز، وزیر کشور، چند ساعت بعد آن سخن نخست‌وزیر را نقض کرد و گفت، «دولت ویکتوریا و فدراسیون تنیس استرالیا می‌توانند به بازیکن واکسن‌نزده اجازه رقابت دهند»، اما تصمیم در مورد اجازه ورود جوکوویچ به کشور، با دولت فدرال است. 

مسابقات «اوپن استرالیا» یکی از چهار تورنمنت مهم تنیس در جهان است که به «گرند اسلم» شهرت دارند. جوکوویچ می‌خواهد با قهرمانی در این مسابقات، به رکورد تاریخی «۲۱ قهرمانی در مسابقات گرند اسلم» برسد. این ستاره صرب ۳۵۴ هفته است که در جایگاه اول جهان قرار دارد و تا کنون در ۲۰ تورنمت بزرگ تنیس، از جمله ۹ بار در اوپن استرالیا، قهرمان شده است. این مسابقات جایگاه مهمی در تاریخ حرفه جوکوویچ داشته‌اند. اولین بار در اوپن استرالیای ۲۰۰۸ بود که او با دست یافتن به جایگاه نخست،‌ روند پیروزی‌های بی‌پایان راجر فدررِ سوئیسی و رافائل نادالِ اسپانیایی را قطع کرد و قدم به راهی گذاشت که او را به یکی از بزرگترین تنیس‌بازان تاریخ معاصر بدل کرده است.  

جوکوویچ روز دوشنبه احتمالا به صورت مجازی در دادگاه ظاهر می‌شود و از سوی قاضی و وکیل دولت تحت پرس‌وجو قرار می‌گیرد. 

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، روز یکشنبه در جریان یک نشست خبری گفت که در مورد پرونده جوکوویچ نظر نمی‌دهد و منتظر رای دادگاه می‌شود. او اما اشاره کرد که چند بازیکن دیگر، از جمله وراکووا، نیز از کشور اخراج شده‌اند. 

وزارت خارجه چک گفت که وراکووا بدون به چالش کشیدن تصمیم استرالیا به لغو ویزا، آن کشور را ترک کرده است. او در گفت‌وگو با روزنامه «ایدنسِ» چک گفته بود که تمامی شرایطی را که فدراسیون تنیس استرالیا تعیین کرده بود، رعایت کرده بوده است. وراکووا وارد مسابقات شد و حتی یک بازی هم انجام داد، اما سپس روز پنجشنبه بازداشت و به هتل پارک ملبورن برده شد تا دو روز پس از آن، کشور را ترک کند. 

وراکووا در مورد شرایط هتلش گفت: «همه جا نگهبان گذاشته بودند، حتی زیر پنجره، که موضوع بامزه‌ای است. شاید فکر کردند می‌پرم بیرون و فرار می‌کنم.»

او گفت، با آن ‌که خودش از ادامه حضور در مسابقات منع شده است، دوست دارد شرکت جوکوویچ در مسابقات را ببیند، و تاکید کرد: «ما ورزشکاریم. برای تنیس آمده‌ایم اینجا نه برای جنجال‌های پشت صحنه. ما قوانین را خواندیم، از شرایط تبعیت کردیم، و بعد از روندی طولانی به ما اجازه شرکت (در مسابقات) داده شده بود.»

بیشتر از ورزش