تلاش بغداد برای تأمین برق از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ‏

عراق تلاش دارد برق مورد نیاز خود را از کشور های عربی تأمین کند

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

در پی تلاش های اخیر بغداد برای کاهش وابستگی به ایران، دولت عراق در صدد تأمین برق از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شده است. در حاشیه کنفرانس انرژی در بغداد، وزارت برق عراق روز یکشنبه تفاهم نامه ای را با مسئولان برق شورای همکاری خلیج فارس به امضا رساند.

طبق این تفاهم نامه، دو خط انتقال نیرو که هزینه ی آن را کشور های عربی شورای همکاری خلیج فارس متحمل می شوند، شبکه برق عراق را از طریق کویت با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وصل می کند.

در مرحله ی نخست که قرار است کار آن در سال 2020 به پایان رسد، 500 مگاوات برق از کشور های شورای همکاری خلیج فارس به عراق انتقال می یابد اما مرحله ی دوم شامل ایجاد سیستم تبادل برق میان عراق و کشور های حوزه خلیج فارس است.

 در پیوند به این موضوع، عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه با رؤسای شرکت های زیمنس، اکوا پاور و جنرال الکتریک دیدار نموده و مسایل مربوط به انتقال برق و زیر ساخت های لازم را به بحث و بررسی گرفت.

دولت عراق تلاش دارد در همکاری با شرکت های داخلی و بین المللی، سیستم پایدار و قابل اعتماد را برای انتقال برق با هزینه های مناسب در عراق وجود آورد.

 لؤی الخطیب، وزیر برق عراق اظهار داشت که هدف دولت از جذب شرکت های بین المللی، تلاش برای ارئه ای بهترین خدمات، افزایش توسعه اقتصادی و فراهم کردن فرصت های شغلی به شهروندان این کشور است. مسلم است که ایجاد این گونه پروژه های بزرگ، در جذب سرمایه گذاری های خارجی و بهبود اوضاع اقتصادی می تواند نقش اثر گذاری داشته باشد.

البته از آنجا که زیر ساخت های عراق در نتیجه ی جنگ های چندین ساله تخریب شده است، عراق چاره ای جز وارد کردن برق از خارج ندارد و در حال حاضر، برق وارداتی از ایران، این کمبودی را بر طرف می کند. اما مقامات عراقی سعی دارند تا هنگام موفقیت به ایجاد زیر ساخت های لازم، برق مورد نیاز را از کشور های عربی شورای همکاری خلیج فارس تأمین کنند.

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد