واکنش کاربران به حضور طالبان در تهران: پس روز خبرنگار چه می‌شود؟

مذاکرات معاون طالبان در تهران، خشم برخی کاربران فضای مجازی را در پی داشت

هیات طالبان در تهران، ۱۲ بهمن ۱۳۹۹- WANA /Handout via REUTERS

حضور هیات طالبان در تهران در بحبوبه مشکلات سیاسی کشور که مهم ترین آن بازگشت  آمریکا به برجام است حاشیه های بسیاری در پی داشت.

مقام‌های ایران حضور هیات طالبان را در راستای «گفتمان سیاسی» ارزیابی کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، گفت که ایران از یک دولت فراگیر«اسلامی» با حضور همه قومیت‌‌ها، مذاهب و طرف‌ها حمایت می‌کند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز در نشست خبری خود در روز دوشنبه گفت: «همواره اعلام کردیم از گفت ‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم و از این سیاست حمایت می‌کنیم. دولت ایران با دولت مستقر افغانستان نه تنها رابطه رسمی دارد بلکه یکی از دو کشوری است که برخلاف کشورهای دیگر، از دستاوردهای آن‌ها حمایت می‌کند. تمام گفت ‌وگوهای انجام شده یا به خواست یا با اطلاع آن‌هاست.»

این در حالی است که به‌تازگی طالبان دولت اشرف غنی را مانع مذاکرات صلح عنوان کرده و خواستار استعفای دولت او شده است. 

هرچند مقام‌های بلندپایه ایرانی این دیدار را یک اتفاق دیپلماتیک و عادی عنوان کردند، ولی واکنش‌های گروهی از کاربراین در شبکه‌های اجتماعی متفاوت بود. بسیاری از کاربران از حمایت مستقیم سپاه و شخص علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از این دیدارها صحبت کرده‌اند.

در چند ماه گذشته مقام‌های ایران و رسانه‌های اصولگرا خواستار خروج آمریکا از منطقه شده‌اند. اکنون برخی ناظران می‌گویند حضور طالبان در تهران هم برای همکاری برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه است.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در سرمقاله خود با عنوان «ما و طالبان» با اعلام حمایت از حضور گروه طالبان در ایران نوشت که لازم است شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه درباره آسیب شناسی تصویر ۲۶ سال گذشته طالبان و که شناخت چهره امروزی طالبان را سخت کرده به مردم توضیح دهند. آقای گنجی نوشت مردم سوالات زیادی در مورد این دیدار دارند و اضافه کرد: « اخراج امریکا از افغانستان آرمان حاج قاسم بود و اگر طالبان این مهم را به پایان رسانند، منافع و امنیت ملي ما نیز تأمین شده است. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که سپاه موافقت خود را از حضور هیات طالبان در ایران به وضوح نشان می‌دهد ولی عده‌ای دیگر در شبکه‌های اجتماعی در مخالفت با دیدار ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان با محمد جواد ظریف به حملات این گروه تروریستی در  دهه‌های اخیر و کشتار مردم افغانستان اشاره کردند. کاربران با داغ کردن هشتگ «طالبان در تهران» واکنش‌های خود نسبت به این موضوع را بیان کردند.

برخی این سوال را مطرح کردند که مگر طالبان دشمن مسلمانان نبودند؟ کاربرانی با اشاره به زمان حساس مذاکره با دولت جدید آمریکا در خصوص برجام، حضور هیات طالبان در تهران را از بین رفتن امیدهای ایجاد شده در خصوص بهبود شرایط روابط با آمریکا بیان کرده اند. کاربری به نام مینا عباسی نوشته که: «ظاهرا برخلاف تصور، اوج گرفتن یه انتهایی داره و این سقوطه که بی‌انتهاست! آقای ج.ا، (جمهوری اسلامی) حضور طالبان در تهران، یعنی تیر خلاص به ته‌مانده‌های امید ما به شما.»

کاربر دیگری به نام احسان مرادی با هشتگ «طالبان در تهران» و با اشاره به نام‌گذاری روز خبرنگار در ایران نوشته که: «احتمالا پس از حضور برادران طالبان در ایران روز خبرنگار تغییر پیدا خواهد کرد.»

هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان کشته شد. از همان زمان، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را «روز خبرنگار» نام گذاشت.

کاربر دیگری با نام صراط با اشاره به مصاحبه اخیر شبکه تلویزیونی طلوع با محمد جواد ظریف نوشته که : «یک ماه قبل ظریف  در مصاحبه با طلوع نیوز:طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم.» این کاربر اتفاقات دو روز گذشته تهران را در مقایسه آورده که: «ظریف امروز در مذاکره با طالبان در تهران : ما از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم».

کاربر دیگری به نام دارا نیز با داغ کردن هشتگ طالبان در تهران نوشته: « انقدر حقیرانه در فلاکت خودمون و فحش کاری با یکدیگر غرقیم که هیچکس حتا به فکر واکنشی جمعی  علیه حضور طالبان در ایران نیست. ولو در حد توفانی مجازی. جوک می‌سازیم و زهرخند می‌زنیم.»

آرمین سلیمانی روزنامه نگار نیز در توئیتی مسدود شدن حساب بانکی اتباع افغانستان در ایران را در راستای سیاست جدید حکومت ایران در «حضور هیئت بلندپایه گروه تروریستی طالبان در تهران» خوانده است.