حمله نماینده روسیه به جواد ظریف

اولیانوف می‌گوید اظهارات ظریف در فایل صوتی درباره نقش روسیه می‌تواند بر اساس دندان‌درد یا چیز دیگری باشد

به نظر می‌رسد وضعیت در مذاکرات وین پیچیده‌تر شده و کار برای ایران در حال سخت‌تر شدن است - AFP

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پاسخ به توییتی که به نقل از جواد ظریف نوشت: «دکتر ظریف درمورد نقش منفی روسیه در مذاکرات برجام درست گفته بود»، پاسخ داد: «شما می‌توانید بر اساس نظرات شخص دیگری که تحت تاثیر دندان درد، سردرد یا چیزهای دیگر بوده؛ خود را گمراه کنید.»

اشاره این کاربر به فایل صوتی منتشر شده‌ای است که در آن ظریف روسیه را مانع پیشرفت مذاکرات عنوان کرده بود. در بخشی از آن فایل صوتی، ظریف می‌گوید که روسیه در مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۴ کارشکنی می‌کرد. او گفت: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود ... تنها وقتی دیدند ما داریم به توافق می‌رسیم شروع کردند به ایجاد مانع.»

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی همچنین در این نوار گفته بود: «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید ... در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر شش ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد. یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک‌بار با پنج عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شور مذاکره کند تا برجام تمدید شود.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد وضعیت در مذاکرات وین پیچیده‌تر شده و کار برای ایران در حال سخت‌تر شدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت خبری آمریکایی اکسیوس، در گزارشی به نقل از سه مقام اسرائیلی آگاه نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اورشلیم گفته است که تهدید استفاده از مکانیسم «ماشه» و بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید به‌عنوان ابزاری برای بازداشتن ایران از غنی‌سازی اورانیم تا سطح تسلیحاتی، مورد استفاده قرار گیرد.

بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به «سازوکار حل اختلاف‌ها» در صورت بروز مناقشه میان طرف‌های برجام در روند اجرای آن اختصاص داده شده است. در این بخش از برجام، روندی تعریف شده است که در آن به درخواست هریک از طرف‌های توافق، ممکن است درنهایت با رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران منجر شود؛ به همین دلیل این سازوکار با عنوان «ماشه» نیز خوانده می‌شود. بازگشت تحریم‌های بین‌المللی برای اقتصاد بحران‌زده ایران، ویران‌کننده است، زیرا تمام اعضای سازمان ملل متحد ملزم به رعایت آن خواهند بود.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای با ایران روز دوشنبه، اولین روز کاری سال جدید میلادی، در وین از سر گرفته شدند تا وقفه چند روزه که به دلایل لجستیکی پیش آمده بود پایان یابد. اما زمان به‌سرعت در حال طی شدن است و آمریکایی‌ها اخیرا بارها گفته‌اند که فقط «چند هفته» دیگر فرصت باقی مانده است.

 چند مقام درگیر مذاکرات روز دوشنبه به وب‌سایت «پولیتیکو» گفتند که فرصت باقی‌مانده برای بازگشت برجام تا پایان ماه جاری (ژانویه) یا اوایل ماه فوریه بسته می‌شود گرچه برخی دیگر هم گفتند هیچ تاریخ قطعی‌ای مشخص نشده است. این همگام با گفته‌های هفته گذشته دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان است که گفتند نمی‌خواهند «ضرب‌‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات» تعیین کنند اما در عین حال تاکید کردند که زمان باقی‌مانده «چند هفته و نه چند ماه» است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت ایران باید با «فوریت واقعی به وین بیاید.»