رفقای خوزستانی و مدال برنز جهان

سعید عبدولی به مدال برنز کشتی فرنگی جهان رسید


سعید عبدولی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹
عکس از خبرگزاری ایسنا

دو روز ابتدایی مسابقات جهانی کشتی در شهر «آق‌سلطان» قزاقستان به پایان رسید و از هفت شرکت کننده ایرانی در رشته فرنگی یک نفر به مدال برنز رسید و دو نفر دیگر هنوز شانس دارند تا در صورت پیروزی در مسابقات فردا به  مدال برنز برسند. صبح امروز بود که «سعید عبدولی» فرنگی‌کار با سابقه اندیمشکی موفق شد مدال برنز جهانی خود در سال ۲۰۱۷ را تکرار کند. عبدولی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه نه بر صفر «پیتر نوواک» از جمهوری چک را از پیش رو برداشت. در دور سوم در مصاف با «ادلان آکیف» دارنده مدال برنز اروپا از کشور روسیه با نتیجه دو بر یک به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. عبدولی در این دیدار مقابل «رفیق حسین اف» از کشور آذربایجان با نتیجه هشت بر پنج شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت. سعید می‌توانست در این مسابقه برنده باشد. شاید از دست رفتن تمرکزش در حین مسابقه و توجه بی‌موردش به مسایل داوری او را بار دیگر از پیروزی محروم کرد. 

 عبدولی اما در ديدار رده‌بندی با نتيجه هفت بر صفر «يوري شكريوبا» از اوكراين را مغلوب كرد و به مدال برنز دست يافت. سعید می‌توانست به مدال طلا برسد. او اولین برد خود در این مسابقات را زمانی کسب کرد که در قرعه‌کشی با حریف اسرائیلی‌اش هم‌گروه نشد تا زنجیره بدبیاری‌هایش در مسابقات جهانی و المپیک کامل شود.

جدای از عبدولی باتجربه، سه فرنگی‌کار دیگری که در روز نخست مسابقات به روی تشک رفتند نیز همگی از استان خوزستان به مسابقات جهانی آمده بودند، استانی که بی‌شک یکی از قطب‌های کشتی فرنگی در ایران است. رفقای جوان و خوزستانی عبدولی اما نتوانستند در یکی از اولین و مهم‌ترین میدان‌های جهانی توفیق زیادی داشته باشند. در وزن ۶۳ کیلوگرم میثم دلخانی، در وزن ۵۵ کیلوگرم پویا ناصر پور و امين كاويانی نژاد نماينده وزن ۷۲ كيلوگرم موفق به کسب مدال نشدند و تنها میثم دلخانی در جایگاه پنجم وزن ۶۳ کیلو قرار گرفت. 

روز دوم اما به تعبیری برای کشتی فرنگی روز مهم‌تری بود. اوزانی که در این روز مسابقه می‌دهند که به اصطلاح «اوزان المپیکی» هستند و جدای از اهمیت کسب مدال برای کشتی‌گیران، حکم انتخابی المپیک را نیز برای فرنگی‌کاران دارد. حامد تاپ نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم رامین طاهری نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی نماینده وزن ۹۷  کیلو ایران بودند که پس از مسابقات امروز، محمدهادی ساروی و حامد تاب به گروه شانس مجدد رفتند و هنوز امکان کسب مدال برنز برای این دو کشتی‌گیر وجود دارد.

رامین طاهری نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم اما با قبول شکست برابر حریف خود از دور رقابت‌ها کنار رفت. ساروی که کشتی‌های خوبی گرفته بود در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل «آرتور الکسانیان» قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان در یک کشتی نزدیک با نتیجه چهار بر سه شکست خورد و چون قهرمان ارمنی به فینال رسید، شانس مدال برنز برای ساروی زنده ماند. در وزن ۶۷ کیلوگرم اما حامد تاب در دور اول مقابل «اسماعیل بوررو مولینا»، قهرمان المپیک و جهان از کوبا با نتیجه نه بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، به گروه بازنده ها رفت. طاهری نیز مقابل «دنیس کودلا» دارنده مدال نقره جهان و برنز المپیک از آلمان در یک کشتی نزدیک و در حالی که بارها کشتی به دلیل درمان کشتی گیر آلمانی قطع شد و مانع از حملات طاهری شد، با نتیجه یک بر یک شکست خورد و با توجه به شکست کشتی گیر آلمانی در مرحله نیمه نهایی مقابل قهرمان اوکراینی، طاهری از دور رقابت ها کنار رفت.

 باید به این نکته نیز توجه کرد که قرعه نمایندگان ایران در این مسابقات چندان آسان نبود هرچند که این توجیهی برای باخت شاگرادان محمد بنا نیست. بسیاری از فرنگی‌کاران حاضر در تیم ملی اولین دوره حضور خود در مسابقاتی در این سطح را تجربه می‌کنند و با توجه به اهمیت مسابقات، پیش از المپیک سال آینده، فشار مضاعفی نیز بردوش این ورزشکاران و هم‌چنین کادر فنی تیم است. اما نکته مهم، حضور دوباره محمد بنا مربی کارکشته و قدیمی کشتی ایران است که تا اندازه زیادی قوت قلب هواداران و خود کشتی‌گیران شده. جوانانی که حالا تحت مربی‌گری محمد بنا امیدواری زیادی به آینده داردند و بعید نیست که در المپیک توکیو حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.  

بیشتر از ورزش