شهرداری تهران: ما آمار موش‌های تهران را کاهش دادیم

واکنش مدیران شهرداری به رژه موش‌ها روی درخت؛ از ادعای ساختگی بودن تا ارتباط آن به دوره قبل

«اگر زلزله‌ای جدی در تهران به وقوع بپیوندد، موش‌ها در زیر‌زمین زیر‌آوارماندگان را تا رسیدن نیروهای امدادی می‌خورند»‌‌ـ همشهری آنلاین

در پی انتشار ویدیویی از رژه موش‌ها روی درخت‌های خیابانی در پایتخت، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران، مدعی شد که ویدیو منتشر شده مربوط به سال ۱۳۹۸ است و تعداد موش‌ها در دوره جدید مدیریت شهری کاهش یافته است.

در روزهای گذشته ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی موش روی درخت‌های خیابان طالقانی تهران حرکت می‌کنند. این موضوع واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به موضوع موش‌های فاضلاب شهری تهران و تهدیدهایی که برای سلامت شهروندان به دنبال دارد، پرداختند.

هم‌زمان با شدت یافتن انتقادها از شهرداری، جابر انصاری، معاون خدمات شهری منطقه شش تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شد که این فیلم‌ها «ساختگی» است. پس از او نیز قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ادعا کرد که ویدیوی منتشر شده مربوط به دی‌ماه سال ۱۳۹۸است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه مدعی شد: «در آن زمان از سمی استفاده شده که هیچ تاثیری در کاهش جمعیت موش‌ها نداشت؛ اما با تحقیقات و آزمایش‌های انجام‌شده روی چندین نمونه سم، سرانجام در سال ۱۴۰۰ سم موثر خریداری شد.»

محمدی با بیان اینکه «مدارک و مستندات» نشان می‌دهد سم جدید «خوب» بوده است، مدعی شد که بر اساس آمار سامانه‌های شهرداری، گزارش‌های مردمی و تما‌س‌ها ۳۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران افزود: «در سطح شهر نیز به این مسئله برخورد کردیم و نیروهای میدانی ما نیز این مسئله را مشاهده کردند. امسال بهترین سالی بود که با جمعیت موش‌ها مبارزه شد و حتی دو سه مورد نمایش در سطح معابر نیز نداریم.»

محمدی از ارائه آمار موش‌های پایتخت خودداری کرد و گفت به دلیل اینکه موش‌ها درون کانال‌های فاضلاب شهری زندگی می‌کنند، امکان سرشماری آن‌ها وجود ندارد.

درحالی‌که مدیران شهری ادعا می‌کنند جمعیت موش‌های تهران در دوره جدید کاهش یافته‌ است، شواهد میدانی نشان می‌دهد که موش‌ها همچنان در مناطق شهری حضور دارند و در بسیاری موارد از کانال‌های فاضلاب شهری بیرون آمده‌اند و وارد خانه و زندگی مردم شده‌اند.

مهرداد حلوایی، دبیر پیشین کمیته دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران، گفته بود: «اگر زلزله‌ای جدی در تهران به وقوع بپیوندد، موش‌ها در زیر‌زمین زیر‌آوارماندگان را تا رسیدن نیروهای امدادی می‌خورند و به آنان آسیب جدی وارد می‌کنند.»

کارشناسان محیط‌زیست همواره تاکید کرده‌اند که جمعیت میلیونی موش‌های تهران، پس از آلودگی هوا، مهم‌ترین معضل پایتخت است. پیش‌تر گفته شده بود که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش در فاضلاب شهری تهران تردد می‌کنند. مدیران شهری تاکنون برای حذف موش‌های تهران اقدام موثری انجام نداده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران تنها راهکار مبارزه با موش‌ها را استفاده از سم خوب می‌داند. اما پیش‌تر شهرام امیر شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات، گفته بود که اولین گام و کم‌هزینه‌ترین روش برای حذف موش‌ها کنترل زباله‌هاست. به گفته او، ۸۰ درصد از جمعیت موش‌ها را می‌توان با کنترل زباله‌ها و شوک غذایی حذف کرد زیرا از این طریق زادوولد آن‌ها کاهش می‌یابد.

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط‌زیست، نیز در همین زمینه گفته بود: «استفاده از سم باعث می‌شود گربه‌ها و پرندگان نیز از بین بروند. نابود کردن موش‌ها بیشتر از اینکه نیاز به اقدام فیزیکی داشته باشد یک کار فرهنگی است.»

به گفته او نیز در صورت پاک‌سازی جوی‌ها و معابر شهری، زادوولد موش‌ها کاهش پیدا می‌کند.