فرونشست زمین، بیخ گوش ساکنان پایتخت

جنوب و جنوب غرب تهران بیشتر از سایر مناطق پایتخت در معرض فرونشست زمین هستند

در حال حاضر ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین هستند- اقتصادآنلاین

مدت‌هاست درباره خطر فرونشست زمین در برخی استان‌ها، از جمله در اصفهان، آذربایجان، و خراسان رضوی هشدار داده می‌شود. این بار مدیرکل بحران استان تهران خبر داده است که ساکنان پایتخت هم در معرض جدی این خطر قرار دارند. 

منصور درجاتی، مدیرکل بحران استان تهران، درباره فرونشست زمین به ایسنا گفت: «هم در شهر تهران و هم در استان تهران مناطقی وجود دارد که در معرض فرونشست زمین قرار دارد.»

به گفته او، فرونشست عارضه‌ای است که در پی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد و ناشی از استفاده ناهنجار و نامناسب از منابع آبی است. او ورامین و شهریار را بخش‌هایی از استان تهران دانست که بیشتر در معرض فرونشست قرار دارند و در شهر تهران نیز جنوب و جنوب غرب را در معرض این پدیده دانست.

درجاتی با بیان این که برای مقابله با فرونشست باید جلوی برداشت بی‌رویه از منابع آبی گرفته شود، تاکید کرد: «نباید تصور کنیم که اگر امروز جلوی این برداشت گرفته شد، چند روز بعد موضوع حل و فصل خواهد شد و دیگر خطری بابت فرونشست ما را تهدید نمی‌کند. همان‌طور که طی مدت نزدیک به ۲۰ سال کاهش سطح منابع آب زیرزمین منجر به فرونشست زمین شده است، تقریبا همین قدر نیز زمان لازم است تا این عارضه جبران شود، و به همین دلیل نیز باید تمهیدات اتخاذ شده، طولانی‌مدت باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار در شرایطی است که تهران با جمعیت بیش از هشت میلیون نفر، زیرساخت‌های مناسب برای امدادرسانی در مواقع بحرانی را ندارد و کارشناسان هشدار داده‌اند که در صورت وقوع سانحه‌ای مانند زمین‌لرزه یا فرونشست زمین، فاجعه گسترده‌ای به بار می‌آید. با این حال، اقدام خاصی برای مقابله با این پدیده انجام نشده و فقط به تشکیل چند کارگروه و صدور دستورالعمل بسنده شده است.

در تیر ۱۴۰۰، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، کارشناس مسائل شهری، در گفت‌وگو با تسنیم، فرونشست زمین را به بمب ساعتی تشبیه کرد و گفت: «به‌دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی تهران، بستر جغرافیایی این شهر ۳۶ سانتی‌متر در سال فرو می‌نشیند. این میزان نشست در هیچ‌ جای جهان تا کنون گزارش نشده است و تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیا به‌شمار می‌آید.»

او با اشاره به این که فرونشست زمین در تهران، تهی‌دستان و تنگدستان را می‌بلعد، تاکید کرد: «تأسیسات و زیرساخت‌های مهمی مانند راه‌آهن، خطوط مترو، و انبارهای نفت در مناطق دارای فرونشست شدید قرار دارند، و می‌توان گفت فرونشست زمین با مناطق آسیب‌پذیر فقیرنشین جنوب و جنوب غرب پایتخت انطباق دارد، به طوری که در محدوده بزرگراه آزادگان، شهرک مصطفی خمینی، و حوالی آن نرخ فرونشست از سال ۹۵ تا ۹۹ بیش از سه برابر شده است.»

در حال حاضر ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین هستند. در برخی از دشت‌های ایران، شرایط از فرونشست عبور کرده و زمین وارد مرحله‌ بحرانی ایجاد فروچاله‌ها شده است. از مناطق با شرایط بحرانی می‌توان به دشت کبودرآهنگ همدان، دشت ورامین، دشت نظرآباد، دشت تهران، دشت مشهد و نیشابور، دشت‌های استان‌های کرمان، اصفهان، و قزوین اشاره کرد که نیازمند اقدام جدی‌اند.