تاکید ارتش پاکستان بر تکمیل حصارکشی در مرز با افغانستان

تاکنون ۹۴ درصد از مرز افغانستان و پاکستان حصارکشی شده است

در امتداد مرز پاکستان و افغانستان، ۱۲۰۰ پاسگاه مرزی وجود دارند و بین هر پاسگاه ۷ تا ۸ کیلومتر فاصله است‌ـ AFP

چهارشنبه ۱۵ دی، ارتش پاکستان اعلام کرد که حصارکشی در مرز با افغانستان را تا تکمیل آن ادامه می‌دهد و هدف از این کار برقراری صلح و آرامش در دو طرف مرز است. ارتش پاکستان اعلام کرد خون سربازان پاکستانی در جریان حصارکشی ریخته شده است و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع ادامه این کار شود.

ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان، روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت: «هدف از حصارکشی تفرقه انداختن میان مردم دو طرف مرز نیست. هدف از این کار محافظت از آن‌ها است. این حصار صلح است. کار روی آن ادامه خواهد داشت.»

بابر افتخار در ادامه افزود خون سربازان پاکستانی در جریان حصارکشی و برای تکمیل این پروژه ریخته شد و ارتش پاکستان از آن محافظت می‌کند.

به گزارش اکسپرس تریبیون، از رسانه‌های پاکستان، تاکنون ۹۴ درصد از حصارکشی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان تکمیل شده است. سخنگوی ارتش پاکستان گفت تکمیل حصارکشی در مرز این کشور با افغانستان باعث ایجاد نظم در تردد مردم، تسهیل تجارت و تامین امنیت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی ارتش پاکستان در حالی بر ادامه حصارکشی در مرز با افغانستان تاکید کرد که از سه هفته پیش به این سو، طالبان تلاش می‌کنند مانع حصارکشی در مرز میان دو کشور شوند. در سه هفته گذشته، چندین مورد تنش و برخورد مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی گزارش شده است. فرماندهان طالبان در شهرستان‌های مرزی با پاکستان ادعا کردند که نظامیان پاکستان وارد قلمرو افغانستان شدند و تلاش کردند پاسگاه نظامی ایجاد کنند و حصار بکشند. ارتش پاکستان با رد این اتهام‌ها، اعلام کرد حصارکشی در مرز میان دو کشور برای تامین امنیت و تنظیم تردد انجام می‌شود.

ژنرال افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان، تنش‌‎ها میان طالبان و مرزبانان پاکستانی را مشکلات محلی خواند و گفت ارتش پاکستان با طالبان روابط خوبی دارد و دو طرف همدیگر را درک می‌کنند. او در ادامه افزود: «هیچ مشکلی در مرز وجود ندارد. حصارکشی در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.»

به گفته سخنگوی ارتش پاکستان، در امتداد مرز پاکستان و افغانستان، ۱۲۰۰ پاسگاه مرزی وجود دارند و بین هر پاسگاه ۷ تا ۸ کیلومتر فاصله است.

با این حال، در روزهای اخیر و پس از افزایش تنش‌های مرزی در استان‌های کنر، نیمروز و ننگرهار، سخنگوهای ارشد طالبان از جمله عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه این گروه، گفتند تنش‌های مرزی از طریق گفت‌وگو و از مجاری دیپلماتیک حل خواهند شد.

تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های افغانستان مرز دیورند را که پاکستان و کشورهای جهان آن را مرز رسمی میان پاکستان و افغانستان می‌دانند، به رسمیت نشناخته است. این مرز در سال ۱۸۹۳ و در نتیجه امضای قراردادی میان عبدالرحمان خان، حاکم وقت افغانستان، و کمپانی هند شرقی ایجاد شد؛ اما حکومت‌های بعدی افغانستان آن را معامله ننگین عبدالرحمان خان خواندند و به رسمیت نشناختند. شماری از سران گروه طالبان نیز معتقدند که مرز دیورند نباید به رسمیت شناخته شود و حصارکشی در مرز باعث جدا شدن خانواده‌های پشتون ساکن در دو طرف مرز می‌شود.

سال‌ها است که رفت‌و‌آمد در مرز افغانستان و پاکستان بدون هیچ کنترل و نظمی جریان دارد و تروریست‌ها، قاچاق‌بران و تبهکاران به‌آسانی از مرز عبور می‌کنند. اکنون، به نظر می‌رسد دولت پاکستان با نادیده گرفتن ماجراجویی طالبان و تنش‌های مسلحانه مرزی با افغانستان، در تلاش است حصارکشی را هرچه زودتر تکمیل کند.

پیش از این، عمران خان و شماری دیگر از مقام‌های ارشد دولت پاکستان از فعالیت اعضای «تحریک طالبان پاکستان» در خاک افغانستان و عبور آنان از مرز برای انجام عملیات تروریستی در پاکستان ابراز نگرانی کرده بودند. عمران خان در نشست ویژه وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی، که ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ در اسلام‌آباد برگزار شد، گفت تروریست‌ها از جمله داعش خراسان از افغانستان به پاکستان می‌آیند و دست به عملیات‌ تروریستی می‌زنند.

بر اساس تحقیق تازه اندیشکده مطالعات امنیت و منازعه پاکستان (PICSS)، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، حملات شورشیان در پاکستان ۵۶ درصد افزایش یافته است. بخش عمده این حملات را تحریک طالبان پاکستان، که خود را بخشی از طالبان افغانستان می‌دانند، انجام داده‌اند و بخشی دیگر از حملات را گروه داعش خراسان، آزادی‌خواهان بلوچ و سایر شبه‌نظامیان فعال در پاکستان انجام داده‌اند.

بیشتر از جهان