سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ ایران به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت به شش خانواده محکوم شد

قاضی دادگاه و کارشناسان پرونده به عمدی بودن شلیک و اقدام تروریستی اشاره کرده‌اند

پرواز پی‌اس ۷۵۲ بامداد هجدهم دی‌ماه با موشک‌های سپاه بر فراز تهران هدف گرفته شد و همه مسافران و خدمه آن جان باختند-Reuters

دادگاه عالی انتاریو در کانادا جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار کانادا (۸۳.۹۴ میلیون دلار آمریکا) به خانواده‌های شش نفر از جان‌باختگان شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی محکوم کرد.

سپاه پاسداران هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ پرواز پی‌اس ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را بر فراز تهران با دو موشک هدف گرفت. همه ۱۷۶ خدمه و مسافر این پرواز شامل ۵۵ شهروند و ۳۰ مقیم کانادا جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک آرنولد، وکیل شش خانواده‌ای که شکایت آنها در دادگاه انتاریو به نتیجه رسیده است، می‌گوید تیم او به دنبال توقیف دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج و کانادا است. او همچنین به تانکرهای نفتی ایران اشاره کرده است که می‌توان از طریق توقیف آنها غرامت را به خانواده‌ها پرداخت کرد.

به گزارش رویترز، ادوارد بلوبابا، قاضی دادگاه انتاریو این حکم را در تاریخ ۳۱ دسامبر صادر کرده است. روز دوشنبه همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، حکم محکومیت جمهوری اسلامی به پرداخت غرامت رسانه‌ای شد.

شلیک به هواپیمای اوکراینی در حالی انجام شد که سپاه پاسداران تا ساعاتی قبل از آن درگیر حمله‌های موشکی به پایگاه‌ عین‌الاسد در عراق بود تا انتقام کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد. اما باوجود شرایط جنگی، منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد. تهران ادعا می‌کند سرنگونی هواپیما به دلیل «خطای انسانی» بوده است. اما قاضی دادگاه و کارشناسان پرونده و شمار دیگری از ناظران به عمدی بودن شلیک به هواپیمای اوکراینی و تروریستی بودن این اقدام اشاره کرده‌اند. 

به گزارش سی‌بی‌سی پرونده را شاهین مقدم، مهرزاد زارعی و علی گرجی و برخی خانواده قربانیان در ایران به جریان انداختند که به دلیل نگرانی از فشار حکومت بر آنها نامشان رسانه‌ای نشده است.