وزیر خارجه سعودی:‌ ایران رفتارش را عوض کند، عرب‌ها یاری می‌کنند

وزرای خارجه اردن و عربستان سعودی در امان از تحریکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کردند

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی-Khalil MAZRAAWI / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت اگر «برادران در ایران» دست از تهدید امنیت و ثبات منطقه و حمایت از شبه‌نظامی‌های تروریستی و تعقیب سلاح‌های هسته‌ای بردارند، کشورهای عربی دست یاری به سوی آن‌ها دراز خواهند کرد. 

این بخشی از گفته‌های دیپلمات ارشد ریاض در نشست خبری مشترکی است که روز دوشنبه در امان به همراهی همتای اردنی او، ایمن صفدی، برگزار شد. امیر فیصل به اردن سفر کرده بود تا با مقامات آن کشور در مورد روابط دوجانبه و رویدادهای منطقه صحبت کنند. با توجه به همزمانی این سفر با مذاکرات هسته‌ای در وین، ایران و آن مذاکرات نیز از موضوعات اصلی صحبت‌های این دو دیپلمات بودند. امیر فیصل در سخنان خود بر روابط «برادرانه،‌ تاریخی و باثبات» بین امان و ریاض تاکید کرد و گفت مبنای این روابط احترام و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف است. 

حملات حوثی‌های یمن به خاک عربستان سعودی از دیگر موضوعات گفت‌وگوی امیر فیصل و آقای صفدی بود. وزیر خارجه اردن تاکید کرد که امان مخالف «تمامی حملات تروریستی علیه پادشاهی عربستان سعودی» است و در مقابل حملات حوثی‌ها، از ریاض دفاع می‌کند. حوثی‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند و بیش از هفت سال است درگیر جنگ داخلی با دولت مرکزی آن کشور هستند. عربستان سعودی در صدر ائتلافی از کشورهای عربی، در یمن دخالت نظامی کرده است و از دولت قانونی آن کشور که در پی سقوط پایتخت آن، صنعا، به دست حوثی‌ها به جنوب کشور گریخته است، حمایت می‌کند. در ماه‌های اخیر، پیشنهاد عربستان سعودی برای آتش‌بس بارها از سوی حوثی‌ها رد شده است. این گروه شبه‌نظامی ماه‌ها است که می‌کوشد تا شهر مارب را که آخرین شهر عمده شمال کشور است که هنوز در اختیار دولت مرکزی قرار دارد، تصرف کند. حوثی‌ها در ضمن مکررا با پهپاد و موشک به خاک عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد اختلال در امنیت و ثبات منطقه و جهان، از موضوعات اصلی صحبت این دو دیپلمات عربی بود که پیش از این بارها از حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه انتقاد کرده‌اند. آنان همچنین بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای و حذف سلاح‌های کشتار جمعی از خاورمیانه تاکید کردند. امیر فیصل اما تاکید کرد: «دستان ما به عنوان عرب‌ها به سوی برادران‌مان در ایران دراز شده است، به شرط آن که به نگرانی‌های اعراب درباره ثبات و امنیت منطقه پاسخ دهند.»

امیر فیصل از حمایت پادشاهی هاشمی اردن از «مردم برادر فلسطین برای دستیابی به حقوق‌شان» و نقش آن در «بحران‌های فلسطین» نیز قدرددانی کرد. 

اوضاع افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در آن کشور، از دیگر موضوعات گفت‌وگوی دو طرف بود. هر دو طرف بر لزوم حمایت از مردم افغانستان در بحران انسانی‌ای که در‌ آن گرفتار هستند، نیز تاکید ورزیدند. 

روابط دیپلماتیک ریاض و تهران از ژانویه ۲۰۱۶، در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به سفارت و کنسولگری‌های آن کشور در تهران و مشهد، قطع شده است. نمایندگان امنیتی دو کشور اما سال گذشته چند دور مذاکره در بغداد و امان برگزار کردند که هنوز در مراحل اولیه است و به نتیجه‌ای نرسیده‌ است. 

عربستان سعودی و اردن به عنوان دو کشور پادشاهی همسایه و دو عضو اتحادیه عرب، روابطی دیرین دارند؛ هرچند گاه رقابت نیز داشته‌اند. اردن همسایه اسرائیل است و از سال ۱۹۹۴ با آن کشور روابط دیپلماتیک داشته است، و از مدت‌ها پیش با آن روابط امنیتی هم دارد. خاندان سلطنتی اردن در ضمن کلیددار اماکن اسلامی تحت سیطره اسرائیل است. ایجاد روابط رسمی بین اسرائیل با چهار کشور عربی دیگر و احتمال بهبود رابطه آن با عربستان سعودی، باعث شده است که امان نگران تضعیف نقش خودش در این زمینه باشد. اما به‌نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر، روابط ریاض و امان بهبود یافته‌اند و آن نگرانی‌ها کاهش یافته است.