طالبان سه هزار لیتر شراب را به آب ریختند

نوعی شراب داخلی در هرات به اسم «کیشمیشوف» و در شمال افغانستان به نام «ضربعلی» شناخته می‌شود

روزنامه گاردین به نقل از مقام‌های اطلاعاتی طالبان نوشته است که سه هزار لیتر شراب که در بشکه‌های بزرگ جاسازی شده بود، در منطقه «کارته چهار» در غرب کابل به دست آن گروه افتاده است. صفحه توییتر استخبارات گروه طالبان یک کلیپ ویدیویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد محتویات تعدادی بشکه‌ به رودخانه ریخته می‌شود. طالبان نگفته‌اند که این واقعه چه زمانی رخ داده است، اما ویدیو و اطلاعیه مربوط به آن، روز یکشنبه در توییتر به نشر رسیده است. 

طالبان همچنین می‌گویند که در آن رابطه سه نفر را بازداشت کرده‌اند. مشخص نیست که این مشروبات از خارج از کشور وارد شده بوده، است یا محصول شهروندان افغان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولید و خرید و فروش مشروبات الکلی در دولت قبلی نیز غیرقانونی بود، اما دسترسی به آن دشوار نبود. گفته می‌شود که شماری از چهره‌های با نفوذ سیاسی در دولت‌های قبلی، انحصار واردات الکل را به دست داشتند و هرگونه مشروبات الکلی را به افغانستان وارد می‌کردند. از سوی دیگر، نوعی شراب داخلی نیز در داخل افغانستان تولید می‌شد که در مناطق مختلف، نام‌های متفاوتی داشت. نمونه‌وار، در هرات به اسم «کیشمیشوف» از آن یاد می‌شود و در مناطق شمال افغانستان آن را «ضربعلی» می‌نامند.

با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان، تهیه کنندگان مشروبات الکلی به دلیل ترس از برخورد به‌شدت خشونت‌بار طالبان، فعالیت‌های خود را محدود کردند. طالبان برخورد بسیار خشنی با تولیدکنندگان، فروشندگان، و مصرف کنندگان نوشیدنی‌های الکلی دارند. آنان هجوم به سفارتخانه‌های کشورهای غربی و یافتن نوشیدنی‌های الکلی در آن اماکن را به عنوان یک دست‌آورد بزرگ خود در رسانه‌ها به نمایش گذاشتند.

با این حال، تولید و مصرف الکل در افغانستان کاملا از بین نرفته است. شماری از شهروندان افغانستان (بدون افشای نام و مشخصات واقعی‌شان)، می‌گویند که هنوز هم در کابل به دست آوردن نوشیدنی‌های الکلی از هر نوع آن، کار سختی نیست، اما در بیرون از کابل و به‌ویژه نواحی دوردست‌تر، مردم بیشتر به تولیدات خانگی نوشیدنی‌های الکلی پناه می‌برند.