افزایش قیمت بلیت هواپیما؛ از جیب مسافر به صندوق دولت

مالیات بر ارزش‌افزوده از مسافر کسر و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود

قیمت انواع سفرهای هوایی به‌تازگی ۱۵ تا ۳۰ درصد گران شده بود - تجارت نیوز

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، از افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت‌ هواپیما خبر داد و گفت که نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی اعم از بار و مسافر مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود. افزایش قیمت بلیت هواپیما با هدف درآمدزایی برای دولت در حالی است که بنا بر اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، این اقدام بر اقتصاد خانواده‌ها و کل ایران «تاثیری نامطلوب» دارد.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۰، قانونی را تصویب کرد که به‌ موجب آن، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به نرخ بلیت هواپیما افزوده می‌شد. دولت این قانون را در تاریخ ۱۲ تیر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و ازآنجا که زمان اجرای آن شش ماه پس از ابلاغ، اعلام شد، از بامداد روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه، قیمت انواع بلیت هواپیما اعم از مسیرهای داخلی و خارجی، گران‌تر شد.

افزایش بهای بلیت هواپیما در حالی است که قیمت انواع سفرهای هوایی به‌تازگی ۱۵ تا ۳۰ درصد گران شده بود. با در نظر گرفتن نرخ جدید بلیت هواپیما و هزینه‌های دیگر مثل عوارض خروج از کشور، مسافرت خارجی برای بسیاری از شهروندان ایرانی ناممکن خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، اگر مسافری قصد سفر به کانادا را داشته باشد، باید هزینه ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومانی بلیت به‌ اضافه ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور را بپردازد که حالا ۱.۸ تا ۳.۳ میلیون تومان هم مالیات بر ارزش‌افزوده به آن اضافه می‌شود که جمع آن رقمی نجومی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مسافران پروازهای داخلی نیز این موضوع صادق است و آنان نیز باید هنگام خرید بلیت هواپیما، این پایه مالیاتی را پرداخت کنند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با انتقاد از مصوبه مجلس برای افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما گفت: «نمایندگان مجلس از یک طرف به قیمت بلیت اعتراض دارند و از طرف دیگر ۹ درصد مالیات به آن می‌بندند. این دو با هم در تعارض‌اند؛ در زمانی که قانون تصویب می‌کنند، باید این موضوع را در نظر می‌گرفتند که تخصیص مالیات بر ارزش‌افزوده به بلیت هواپیما چه تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانوار‌ها و حتی اقتصاد کشور دارد؛ این اتفاق کاهش سفر‌های خارجی را سبب می‌شود.»

به گفته سامانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بلیت هواپیما از مصرف‌کننده نهایی کسر و مستقیم به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود. طبق قانون، سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد از این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت و چهار درصد را به شهرداری‌ها اختصاص دهد و چهار درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.

سامانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با بیان اینکه ایرلاین‌ها از این مالیات هیچ نفعی نمی‌برند و فقط مامور اخذ انواع عوارض شده‌اند، گفت: «وصول این عوارض و مالیات نه‌تنها برای ایرلاین‌ها نفعی ندارد، بلکه هزینه‌زا است و بخشی از نیروی انسانی آن‌ها باید محاسبات مالیات بر ارزش‌افزوده و انواع عوارض را انجام دهد.»

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، میزان مالیات بر ارزش‌افزوده برای بلیت یک میلیون تومانی، ۹۰ هزار تومان است که تمام آن را باید مسافر بپردازد.

بیشتر از اقتصاد