حمله‌های تازه ترکیه به شمال شرقی سوریه صدها خانواده را آواره کرد

در آخرین حمله هوایی به شمال شرقی سوریه، ۱۰غیرنظامی کشته شدند

شهر ابوراسین در امتداد مرز با ترکیه واقع شده است - Mohammed AL-RIFAI / AFP

با آغاز حملات خشونت‌آمیز ترکیه به شهر ابوراسین در شمال شرقی سوریه، هزاران تن از ساکنان این منطقه ناگزیر شدند خانه‌های خود را ترک کنند. اداره خودمختار شمال و شرق سوریه و سازمان‌های حقوق بشر هشدار داده‌اند که ادامه حملات تازه ترکیه که از زمان آغاز تهاجم آنکارا به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در پایان سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه بوده، ممکن است هزاران تن دیگر را به فرار از منطقه وادار کند.

این در حالی است که در آخرین حمله هوایی نیروهای ترکیه به شمال شرقی سوریه، ۱۰غیرنظامی از جمله یک کودک شش ماهه و دو زن کشته شدند. ارتش ترکیه زمانی مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را هدف حمله قرار داد که یک کارمند دولت این کشور در منطقه در عملیات «چشمه صلح» کشته شد. همین امر باعث شد تا ارتش ترکیه و گروه‌های سوری مسلح وابسته به آن مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه، به‌ویژه روستاهای شهر تل‌تمر، منطقه ابوراسین و منطقه زرکان در شمال استان حسکه را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار دهند. این حمله علاوه بر اینکه به تخریب مسجد جامع و ساختمان شورای محلی شهر ابوراسین منجر شد، به املاک و مغازه‌های مردم محلی نیز خسارات‌ هنگفتی وارد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره مدنی شهر ابوراسین، شاهدان عینی و ساکنان محلی خبر داده‌اند که تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ غیرنظامی خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن‌تر رفته‌اند. همچنان صدها خانواده از مرکز شهر و روستاهای خضراوی و اسدیه که در مجاورت مناطق ارتش ترکیه موقعیت دارند، آواره شده‌اند. در عملیات نظامی اخیر، نیروهای ترکیه علاوه بر بمباران بزرگراه ام۴ در جنوب ابوراسین، چندین روستا در شمال شرقی سوریه را هم هدف حمله قرار دادند.

شهر ابوراسین که در امتداد مرز با ترکیه واقع شده و حدود ۷۵ کیلومتر با مرکز استان حسکه فاصله دارد و در حال حاضر کنترل آن در دست گروه‌های مسلح سوری وفادار به ترکیه است، به میدان نبرد و حمله به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه تبدیل شده است.

در حالی‌ که جمعیت ابوراسین پیش از شروع جنگ و آغاز حملات ترکیه، به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسید، ادامه درگیری‌ها و خشونت در طول چند سال گذشته اغلب ساکنان این شهر را به ترک خانه‌های خود وادار کرده و جمعیت این شهر را به چند صد خانواده کاهش داده است. حتی افرادی که تاکنون در این منطقه باقی مانده‌اند، به دلیل گسترش دامنه جنگ و خشونت همواره در معرض خطر قرار دارند.

سازمان‌های حقوق بشر هشدار می‌دهند که حملات ترکیه به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه که در چند روز اخیر شدت یافته است، باقیمانده ساکنان ابوراسین و روستاهای اطراف را به ترک خانه‌های خود مجبور خواهد کرد و شهروندان سوری ساکن شهرها و روستاهای شمال و شرق این کشور با فاجعه بشری دیگری روبه‌رو خواهند شد.

بیشتر از جهان