واکنش چمران به پدیده اتوبوس خوابی: اگر کسی در اتوبوس خوابش برد، کاری نمی‌توان کرد

افزایش سرسام‌آور اجاره خانه به بی‌خانمانی و از دست رفتن سرپناه بسیاری از شهروندان منجر شده است

برخی افراد که توانایی اجاره خانه ندارند در شب‌های سرد تهران به اتوبوس‌های تندرو شهری پناه می‌برند- عکس از اقتصادآنلاین

انتشار خبر اتوبوس خوابی با واکنش‌های گسترده‌ای در میان مردم مواجه شده است. در همین حال، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با عادی شمردن مسئله اتوبوس خوابی، در این باره گفت: «این مبحث حاشیه‌ای است البته نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد ولی اگر کسی در اتوبوس خوابش برد، کاری نمی‌توان کرد.»

به گزارش خبرآنلاین، او در مورد کسانی که در پارکینگ میرداماد در اتوبوس‌ها می‌خوابند، افزود: این قضیه مشترک به راهنمایی و رانندگی و شهرداری برمی‌گردد برخی از مردم از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و برای اینکه شب جای خواب داشته باشند در اتوبوس می‌خوابند که باید این قضیه ساماندهی شود.

روز چهارشنبه، ۸ دی‌ماه، پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی از رواج پدیده اتوبوس‌خوابی بین افراد بی‌خانمان در پایتخت خبر داد. بر اساس این گزارش، برخی افراد که توانایی اجاره خانه ندارند در شب‌های سرد تهران به اتوبوس‌های تندرو شهری پناه می‌برند.

در این گزارش به نقل از یک راننده اتوبوس آمده است: «روزها هرکدام جایی مشغول‌اند و شب این‌جا پناه می‌گیرند. فکر نکنید همه اعتیاد دارند. هرکدام کاری دارند؛ اما انگار زورشان به اجاره خانه نمی‌رسد و حالا بی‌آرتی ‌خوابی را انتخاب کرده‌اند.»

حال رئیس شورای شهر تهران بدون ارائه راهکار برای حل این معضل، آن را موضوعی طبیعی می‌شمارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز، محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، در واکنش به انتشار گزارشی درباره «بی‌آرتی خوابی افراد بی‌خانمان»، گفت: «این پدیده را انکار نمی‌کنیم.» او درعین‌حال افزود: «این پدیده به شدتی که در گزارش عنوان شده است، نیست».

در گزارش منتشرشده پایگاه خبری تجارت نیوز نیز به این موضوع اشاره شده است که اتوبوس خواب‌ها تا صبح مجبورند چند خط عوض کنند و هزینه هر شب اتوبوس‌خوابی بین ۱۲ هزار تا ۲۵ هزار تومان برایشان تمام می‌شود که رقم کلی آن در ماه ۳۶۰ تا ۷۵۰ هزار تومان است.

این گزارش می‌افزاید بسیاری از این افراد شغل دارند و روزها کار می‌کنند، اما توان پرداخت هزینه‌های اجاره مسکن را ندارند و در شب‌های سرد مجبور می‌شوند در اتوبوس‌ها بخوابند.

بنا بر اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوارهای شهری در ایران صرف اجاره مسکن می‌شود. بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، افزایش اجاره‌بهای مسکن عامل اصلی تورم در آبان ۱۴۰۰ بود و نسبت به ماه مشابه در سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است‌.

تنگناهای اقتصادی و افزایش سرسام‌آور اجاره خانه در سال ۱۴۰۰ به بی‌خانمانی و از دست رفتن سرپناه بسیاری از شهروندان منجر شده است.

معاون اجتماعی شهرداری: در بی آر تی پوستر نصب می‌کنیم

امروز همچنین در ادامه بحث مربوط به افراد بی‌خانمان در تهران، محمد امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران گفت: «ما برای حل مشکل افراد بی‌خانمان چند زیرساخت داریم که یکی از آنها مددسرا یا گرمخانه است. گرمخانه‌ها زیرساختی هستند که از گذشته وجود داشتند که می‌تواند دو هزار نفر را ساماندهی کنند. یک زیرساخت دیگر همراه‌سراها است که برای همراهان بیماران در نظر گرفته شده است.»

او اختصاص اتوبوس‌هایی در میدان‌های اصلی را تدبیر شهرداری برای افراد بی‌خانمان دانست و توضیح داد: «افرادی هستند که بنا به دلایل مختلف نه از گرمخانه و نه از همراه‌سرا استفاده می‌کنند که باز هم تدبیر شد و اتوبوس‌هایی در میدان‌های اصلی شهر مستقر کردیم تا این افراد دچار ضایعه بیشتری نشوند.»

آسیب‌های اجتماعی بويژه در تهران در حالی هر روز به شکل‌های جدیدی بروز پیدا می‌کنند که به نظر می‌رسد مسئولان با راه‌حل‌های موقتی سعی در سرپوش گذاشتن بر آنها دارند، همانطور که به جای پیدا کردن ریشه مشکل بی‌خانمانی یا اعتیاد تلاش می‌شود راه‌حل‌هایی برای جمع‌آوری آنها از سطح شهر فراهم شود.

بنا به گفته معاون اجتماعی شهرداری تهران،‌ «در برخی مناطق مانند هرندی و شوش جمعیت ثابتی به گرمخانه نمی‌روند و در همان خیابان می‌مانند که برای آنها اتوبوس مستقر شده است.»

توکلی‌زاده با اشاره به این که شهرداری امکان کمک به افراد بی‌خانمان را دارد، درباره اقدام دستگاه عریض و طویل شهرداری برای حل مشکل افراد بدون سرپناه توضیح داد: «در شب‌های سرد زمستان اتوبوس‌هایی در محلات تجمعی مستقر کردیم تا این افراد امداد موقت شبانه دریافت کنند و بنا شده در اتوبوس‌های بی آر تی پوسترهایی نصب شود که از امکانات شهرداری به افرادی که در این اتوبوس‌ها می‌خوابند اطلاع‌رسانی شود.»