۹ کشته در درگیری سپاه با غلام شه‌بخش و همراهانش در سیستان و بلوچستان

طبق بیانیه سپاه، غلام شه‌بخش و پنج نفر از اعضای گروهش کشته و پنج نفر زخمی شدند، و سه تن از نیروهای سپاهی نیز کشته شدند

تصویر آرشیوی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران ایران-  SEPAH NEWS / AFP

درگیری نیروهای سپاه پاسداران با افرادی مسلح که به گفته حکومت ایران جزو «اشرار» بوده‌اند، روز شنبه، ۱۱ دی، منجر به کشته شدن سه مامور سپاه و شش تن از آن افراد مسلح شد. 

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سپاهی‌ها چند روز در آن منطقه درگیری‌هایی داشته‌اند تا آن ‌که در روز شنبه «موفق به شناسایی مخفی‌گاه و مقر استقرار تعدادی از اشرار مسلح معروف در منطقه عمومی کورین استان سیستان و بلوچستان شدند.»

طبق بیانیه سپاه، غلام شه‌بخش و پنج نفر از اعضای گروهش کشته و پنج نفر زخمی شدند، و سه تن از نیروهای سپاهی نیز کشته شدند. به گفته سپاه، آن سه نفر «از رزمندگان بومی و بسیجی» بوده‌اند. سپاه همچنین گفت که پایگاه شه‌بخش و همراهانش در کورین به کلی نابود شده است. بخش کورین در نزدیکی مرز ایران و پاکستان قرار دارد. 

اما برخی منابع محلی می‌‌گویند به‌رغم کشته شدن چند نفر از طایفه شه‌بخش، غلام کشته نشده و موفق به فرار شده است. گروه رسانه‌ای «حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، به نقل از منابع محلی مدعی شد که شه‌بخش کشته نشده است. «حال‌وش» در توییتی نوشت: «هیچ یک از افراد مطلوب حکومت کشته یا دستگیر نشده است.» طبق مندرجات برخی از صفحات محلی در رسانه‌های اجتماعی، فردی که کشته شده محمد شه‌بخش، پدر همسر غلام شه‌بخش، بوده است.

تصاویری که طی روز شنبه‌ در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، خبر از حملات توپخانه‌ای و زمینی سپاهی‌ها به روستای شورو می‌داد که مرکز دهستانی به همین نام از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان است. فعالان بلوچ صبح شنبه با انتشار ویدیوهایی خبر از حمله ده‌ها خودرو نظامی به آن منطقه داده بودند. طبق آن گزارش‌ها، درگیری‌ها محدود به شورو نبوده است و در روستاهای اطراف نیز نیروهای نظامی با مردم محلی درگیر شدند و بسیاری از خانه‌های مسکونی نیز بر اثر توپ‌باران سپاه تخریب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کمپین فعالین بلوچ» که مستقر در لندن و تورینِ ایتالیا است، روز سه‌شنبه، ۷ دی، خبر از یورش نیروهای سپاه به سرجنگل و قلعه بید (از دیگر توابع بخش کورین) داده بود و فیلم‌هایی هم در آن زمینه منتشر کرده بود. آن یورش ظاهرا در پی کشتن مهراب شه‌بخش، برادر غلام، در دشت سمسور ریگان در استان کرمان رخ داده است که مدتی پیش صورت گرفته بود. درگیری مذکور منجر به کشته شدن فرمانده قرارگاه عملیاتی ابوذر در منطقه، و نیز یک درجه‌دار و یک سرباز وظیفه شد.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، دست‌کم یک زن و یک کودک نیز بر اثر حملات توپخانه‌ای سپاه به منازل مسکونی کشته شده‌اند. سپاه و رسانه‌های حکومتی ایران هیچ اشاره‌ای به چنان واقعه‌ای نکرده‌اند، اما رسانه‌های مذکور گروه‌های مسلح را متهم کردند که مردم محل را «سپر انسانی» خود قرار داده‌اند. تارنمای «حال‌وش» خبر از کشته شدن همسر و فرزند محمد علی شه‌بخش داده است. برخی منابع محلی نیز گفته‌اند که فرزند آقای شه‌بخش که همراه با مادرش کشته شده، ۱۲ ساله بوده است. 

طایفه شه‌بخش یا اسماعیل‌زهی از طوایف بزرگ بلوچ است که در شمال استان سیستان و بلوچستان مستقر است. 

در تابستان گذشته نیز یک درگیری در سیستان و بلوچستان منجر به کشته شدن چهار نفر از نیروهای سپاهی شده بود. 

استان سیستان و بلوچستان ایران که با پاکستان و افغانستان مرز دارد، از دهه‌ها پیش صحنه درگیری نیروهای مسلح حکومتی با گروه‌های مختلف محلی بوده است که برخی از آنان فعالیت‌های قاچاق و جنایی دارند، اما برخی دیگر نیز در سطح محلی و برای احقاق مردم بلوچ و اقلیت اهل تسنن فعالیت می‌‌کنند و ماهیت سیاسی دارند. گروه شبه‌نظامی «جیش‌العدل» به رهبری صلاح‌الدین فاروقی هم در آن منطقه فعال است و از ایالتِ بلوچستان پاکستان، که در آن پیکارجویان پاکستان درگیر جنگ با دولت مرکزی هستند، به عنوان پشت جبهه استفاده می‌کند. این گروه به دلیل روابطی که با القاعده داشته است، توسط بسیاری کشورهای خارجی، از جمله آمریکا، ژاپن، و نیوزلند به عنوان گروهی تروریستی اعلام شده است. اما سپاه و منابع حکومتی اغلب گروه‌های مختلف بلوچ را که لزوما ربطی به «جیش‌العدل» ندارند، تحت عنوان «مقابله با تروریسم» و «اشرار» سرکوب می‌کنند. 

سیستان و بلوچستان از غرب با استان کرمان مرز دارد و برخی گروه‌های مسلح بین این دو استان فعالیت دارند. در دهه ۱۳۷۰، قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده وقت سپاه کرمان، نقش مهمی در مبارزه با برخی از این گروه‌ها داشت.