آزمایش موشک‌های کروز مافوق صوت «زیرکن» در روسیه

ولادیمیر پوتین، هنگام انجام این آزمایش‌ آن را «رویدادی بزرگ در طول حیات کشور» توصیف کرد

خبرگزاری روسی اینترفکس روز جمعه از پرتاب آزمایشی ۱۰ موشک مافوق صوت کروز جدید «زیرکن» از یک ناوچه و دو موشک مشابه دیگر از یک زیردریایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هنگام انجام این آزمایش‌ در هفته گذشته، آن را «رویدادی بزرگ در طول حیات کشور» توصیف کرد.

او این موشک‌ها را «سامانه‌های تسلیحاتی بی‌رقیب» خواند که گامی مهم در افزایش توان دفاعی روسیه محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی مشابه نوشت که در اطلاعیه ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه آمده است: «خدمه ناوچه جلودار طرح ۲۲۳۵۰ آدمیرال گورشکوف مجموعه آزمایش‌های موشک کروز ابرصوت زیرکن را با موفقیت اجرا کردند و در مجموع حدود ۱۰ پرتاب را انجام دادند. دو پرتاب دیگر از زیردریایی اتمی طرح ۸۸۵ یاسن به نام سورودوینسک انجام شده است.»

بر اساس این گزارش، الکساندر موئیسییف، فرمانده ناوگان شمالی، در ماه اکتبر به سرگئی شویگو وزیر دفاع گزارش داد که آزمایش موشک ابرصوت زیرکن از یک زیردریایی به پایان رسیده و تمام مشخصات آن تایید شده است.

برخی کارشناسان غربی اینکه نسل جدید سلاح‌های روسیه تا چه حد پیشرفته‌اند را زیر سوال برده‌ اما در عین حال،‌ اذعان کرده‌اند ترکیب سرعت، قابلیت مانور و ارتفاع این موشک‌ها رهگیری آن‌ها را دشوار کرده است.

پوتین در سال ۲۰۱۸ و در یکی از سخنرانی‌های تندوتیز خود در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از سلاح‌های جدید مافوق صوت را معرفی کرد و گفت که آن‌ها قادرند از سپر موشکی ساخت آمریکا عبور کنند و تقریبا هر نقطه از جهان را هدف بگیرند.