پادشاه عربستان: ایران به حمایت از شبه‌نظامیان پایان دهد

ملک سلمان بن‌ عبدالعزیز از تهران خواست با تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای احیای برجام همکاری کند

پادشاه عربستان سعودی تاکید کرد کشورش سیاست‌های مخرب رژیم ایران را با نگرانی زیر نظر دارد-AFP

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی از ایران خواست حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه را پایان دهد و با تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، همکاری کند.

به گزارش العربیه، ملک سلمان در سخنرانی سالانه خود از طریق ارتباط تصویری خطاب به مجلس شورای سعودی گفت: «ایران همسایه عربستان سعودی است و ما امیدواریم که سیاست‌ها و رفتار منفی خود را در منطقه تغییر دهد و به سوی گفتمان و همکاری حرکت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاه عربستان سعودی تاکید کرد که کشورش سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده امنیت و ثبات منطقه از سوی رژیم ایران را با نگرانی زیاد زیر نظر دارد. ملک سلمان در رابطه با تحولات یمن، گفت که حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان تروریست حوثی منجر به طولانی شدن مدت جنگ در یمن شده است. 

عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بارها نگرانی خود را نسبت به تحرک‌های منطقه‌ای مخرب جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش ابراز کرده‌اند. آنها به حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از شبه‌نظامیان در خاورمیانه از جمله یمن، عراق، لبنان و سوریه اشاره می‌کنند.

فهرست طولانی نگرانی‌های کشورهای منطقه نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شامل شکل‌دهی و حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب و مسلح، توسعه سیستماتیک توانمندی‌های نظامی در کشورهای منطقه و همکاری نکردن با جامعه بین‌المللی در زمینه گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی است.

سخنان پادشاه عربستان سعودی در حالیی مطرح می‌شود که چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جاری در وین بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام و با حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا، مبهم است.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه بارها تاکید کرده‌اند که حضور آنها در مذاکرات هسته‌ای با ایران ضروری است چرا که این مذاکرات به طور مستقیم منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آمریکا و متحدانش می‌گویند از نزدیک با عربستان و دیگر شرکای منطقه‌ای در ارتباط هستند اما همچنان نمایندگان آنها پای میز مذاکره حضور ندارند.

بیشتر از جهان