احتمال اعتیاد به سیگار فرزندان سیگاری‌ها چهار برابر دیگران است

والدین سرمشق فرزندان خود قرار می‌گیرند و چنین اثری را نباید نادیده بگیریم

سیگار کشیدن بزرگ‌ترها بر بچه‌ها اثر ملموسی می‌گذارد-ISTOCKPHOTO

دولت بریتانیا با به راه انداختن کارزاری، از سیگاری‌ها می‌خواهد که در سال جدید از این عادت دست بردارند، زیرا تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که نوجوانانی با والدین سیگاری، چهار برابر بیشتر احتمال دارد سیگاری شوند.

طبق نتایج پژوهشی که با حمایت کارزار دولت موسوم به «سلامت بیشتر با ترک سیگار» انجام شد، در برابر ۴.۹ درصد نوجوانان سرپرستان‌ سیگاری، فقط ۱.۲ درصد نوجوانان با سرپرستان غیرسیگاری، به سیگار معتاد شده بودند.

این کارزار نتیجه همکاری کارکنان دفتر جدیدالتأسیس «بهبود سلامت و ناهمگونی» (OHID - Office for Health Improvement and Disparities) وابسته به وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله فعالیت‌های این کارزار، فیلمی است که سازمان ملی خدمات بهداشتی ساخته است و در آن متخصصان سلامت در مورد پیوند میان سیگاری بودن مادر یا پدر و احتمال سیگاری شدن فرزند صحبت می‌کنند.

در این فیلم، دکتر نکهت عارف، پزشک خانواده، دکتر بتینا هوهن، روانشناس کودک، و پروفسور نیک هاپکینسون و دکتر آنتونی لاورتی، متخصصان ترک سیگار از امپریال کالج لندن، از سرپرستان کودکان و نوجوانان خواستند که در سال جدید عزم خود را برای ترک سیگار جزم کنند.

مگی تروپ، وزیر بهداشت، افزود که امیدوار است این تحقیق انگیزه‌ای برای ترک سیگار والدین شود.

او می‌گوید: «می‌دانیم که بسیاری در ماه ژانویه دست به‌کار شده‌اند، و با آن که دلایل محکم بسیاری هست که آدم خودش دست از سیگار بردارد، امیدواریم این کارزار جدید انگیزه بیش‌تری برای بسیاری فراهم کند که امسال برای همیشه سیگار را کنار بگذارند. زیرا این کارزار مشخص می‌کند که سیگار کشیدن اثری بینانسلی دارد و فرزندان از والدین تاثیر می‌پذیرند. با این همه کمک و پشتیبانی‌ موجود، مثل برنامک ترک سیگار ان‌اچ‌اس، پشتیبانی‌های فیس‌بوکی، ارسال روزانه نامه‌های الکترونیکی و متون چاپی و مجازی ترک شخصی که والدین، پرستاران، و تمام خواستاران ترک اعتیاد به آن‌ها دسترسی دارند، هر کسی که برای سال جدید عزم خود را جزم کرده باشد، تنها نیست.

دکتر ژنل دگراچی، قائم‌مقام ارشد امور پزشکی انگلستان و از روسای سازمان او.اچ.آی.دی، می‌گوید: «سیگار کشیدن خیلی به سلامت (فرد سیگاری) لطمه می‌زند، اما بر اطرافیان هم اثر منفی می‌گذارد. اکثر مردم از خطرات استشمام دود سیگار دیگران آگاه هستند. اما والدین سرمشق (فرزندان خود) قرار می‌گیرند و چنین اثری را نباید نادیده بگیریم.»

نیک هاپکینسون، استاد ارشد دانشگاه امپریال کالج لندن، می‌گوید: «یافته‌های تحقیقات ما روشن است. سیگار کشیدن بزرگ‌ترها بر بچه‌ها اثر ملموسی می‌گذارد. احتمال سیگاری شدن بچه‌ای که سرپرستش سیگار می‌کشد، چهار برابر بیش‌تر است. ترک سیگار کردن بزرگ‌ترها موثرترین راه برای جلوگیری از چنین اتفاقی است که نه تنها خیلی به نفع خودشان است، بلکه هم در حال حاضر هم در آینده، به نفع فرزندان‌شان نیز هست.»

© The Independent