«توزیع عادلانه» بنزین اجرا نشده نقض شد

سهم خانوارهای دونفری و چهارنفری مساوی است

در حال حاضر، طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به‌صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجرا است - کیان پترولیوم

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، از ایجاد دو تغییر در طرح «بنزین برای همه» خبر داد. بر اساس اعلام این مقام دولتی، سهمیه ماهانه هر فرد ۱۵ لیتر بنزین است؛ در حالی‌ که پیش‌تر اعلام شده بود به هر فرد ۲۰ لیتر بنزین در ماه تعلق می‌گیرد. تغییر دوم، یکسان‌ شدن سهمیه خانوارهای دو و سه‌نفری با خانوارهای چهارنفری است که با شعار اصلی این طرح یعنی «عدالت در توزیع بنزین»، مغایرت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره تغییرهای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین نسبت به نسخه اولیه، گفت: «تمهیداتی اندیشیده شده تا خانوارهایی که مجموع دریافتی سهمیه بنزین آن‌ها از ۶۰ لیتر کمتر است، همان ۶۰ لیتر را دریافت کنند.»

گفته‌های او به این معنا است که سهم خانوارهای دو و سه‌نفره از بنزین یارانه‌ای به‌اندازه خانوارهای چهارنفره است. این در حالی است که طبق ادعای جواد اوجی، وزیر نفت، طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین با هدف «توزیع‌ عادلانه» اجرا می‌شود.

در حال حاضر، طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به‌صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجرا است. بر اساس نسخه اولیه این طرح، قرار بود به هر فرد ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق بگیرد اما در نسخه جدید، سهمیه افراد کاهش یافته و به ۱۵ لیتر در ماه رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران، معادل ریالی سهمیه بنزین افراد ماهانه به‌حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود و افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند یارانه خود را بفروشند. برای این کار سامانه‌ای به نام «انرژی یار» هم طراحی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، شهروندان می‌توانند مازاد بنزین مصرفی خود را در بازاری آنلاین، شبیه بورس کالا، بفروشند. این سامانه از کاربران می‌خواهد که به چند پرسش پاسخ دهند و سپس به آنان می‌گوید که با اجرای طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین، ماهانه چقدر به دست می‌آورند و با آن پول می‌توانند چند وعده «چلومرغ» بخورند. این در حالی است که یک خانواده دونفره اگر خودرو نداشته باشد و کل سهمیه بنزین خود را هم بفروشد، بازهم نمی‌تواند با آن چلومرغ بخورد؛ چون ارزش مالی سهمیه بنزین یک خانواده دونفره ۹۰ هزار تومان در ماه است و ارزان‌ترین چلومرغ در رستوران‌ها به قیمت حداقل ۵۰ هزار تومان ارائه می‌شود. بنابراین یک خانواده دو نفره با پول بنزین حتی یک وعده چلومرغ هم نمی‌تواند بخورد.

با وجود اینکه طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین تناقض‌ها و سوال‌های زیادی ایجاد کرده است، مقام‌های دولتی و رسانه‌های حامی دولت با شعار «توزیع عادلانه» آن را تبلیغ می‌کنند.

کاهش سهمیه پیش‌بینی‌شده، تغییر واحد مرجع جمعیت، نقض اصل عادلانه بودن، تبعیض میان افراد مجرد و خانواده‌‌‌های یک نفره و احتمال تغییرهای لحظه‌ ‌آخری و تبصره‌هایی که می‌تواند طرح را از هدف خود دور کنند، مهم‌ترین نگرانی‌هایی‌اند که روزنامه دنیای اقتصاد به آن‌‌ها اشاره کرده است.

علاوه بر این موارد، نگرانی اصلی افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ است. اگرچه مقام‌های دولتی از جمله وزیر نفت، وزیر کشور و سخنگوی دولت مدعی شده‌اند که «فعلا» برای افزایش قیمت بنزین، برنامه‌ای وجود ندارد، برخی کارشناسان می‌گویند دولت با اجرای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی زمینه‌سازی می‌کند.