اجرای آزمایشی طرح افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم

سال ۹۸ افزایش قیمت بنزین به اعتراضات سراسری در کشور انجامید

در دهه‌های اخیر، چرخه ارزش پول، قیمت بنزین، و تورم، همواره به ضرر مردم چرخیده است- ATTA KENARE / AFP

یک نماینده مجلس ایران از برنامه‌ریزی برای آزمایش افزایش قیمت بنزین در مناطقی از ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، مناطق آزاد اقتصادی، به‌ویژه قشم و کیش، به دلیل «متفاوت بودن درآمدها» احتمالا آزمایشگاه این طرح پیش از اجرای سراسری آن در سراسر کشور خواهد بود. 

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، شنبه ۲۹ آذر به ایلنا گفت: «هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود، باید در جای کوچکی اجرا شود. از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد.»

فریدون عباسی تأکید کرد که این کار «آزادسازی قیمت» نیست، بلکه «واقعی‌سازی قیمت‌ها و دستمزدها» است.

بسیاری از نمایندگان مجلس دوره کنونی تا پیش از نشستن بر کرسی قانون‌گذاری، خود را نمایندگان اقشار فرودست معرفی می‌کردند و منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بودند. اما در عمل، مجلس و دولت تازه همان راه پیشین را می‌روند و تنها به تغییر نام‌ها بسنده می‌کنند.

این نماینده البته توضیح نمی‌دهد که در برابر «طرح پایلوت» افزایش قیمت بنزین در مناطق آزاد، چه طرحی برای «واقعی‌سازی دستمزدها» روی میز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند عضو کمیسیون انرژی مجلس از بیان رقم دقیق افزایش قیمت بنزین سر باز زد، نظر اقتصاددانانی را که می‌گویند افزایش شدید قیمت بنزین به افزایش تورم می‌انجامد، رد کرد و گفت: «واقعی‌سازی قیمت‌ها باعث می‌شود که کار در کشور بهتر صورت بگیرد و انگیزه کار بیشتر شود و قیمت‌ها واقعی شود.»

او تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ را حاصل «سوءمدیریت» دانست و ابراز امیدواری کرد که «با پیشبرد مرحله‌‌به‌مرحله طرح افزایش قیمت‌ها و آزمون و اجرای آن در ابعاد کوچکتر و سپس گسترش آن به سراسر کشور»، می‌توان از پیامدهای سال ۹۸ گریخت.

در دهه‌های اخیر، چرخه ارزش پول، قیمت بنزین، و تورم، همواره به ضرر مردم چرخیده است. نخست، دولت قیمت سوخت را گران می‌کند تا قیمت «واقعی» شود. سپس تورم بالا می‌رود و همه چیز گران می‌شود، و در نهایت با کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، بار دیگر دولت ناگزیر است قیمت را در پمپ بنزین‌ها «واقعی»کند.

در واپسین موج افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ که به اعتراضات مردمی در سراسر کشور انجامید، دنیروهای انتظامی و امنیتی مردم معترض را به گلوله بستند و بنا به برخی گزارش‌ها، دست‌کم ۱۵۰۰ تن جان خود را از دست دادند.