کمک ۲۰ میلیون دلاری آمریکا برای تقویت مرزهای اوکراین

دولت اوکراین مسکو را متهم می‌کند که با گردآوری ده‌ها هزار سرباز پشت مرز، برای یک حمله نظامی احتمالی طرح‌ریزی می‌کند

اوکراین در سال‌های اخیر خواهان پیوستن به ناتو است-YURIY DYACHYSHYN / AFP

مرزبانی اوکراین روز سه‌شنبه، ۲۸ دسامبر (۷ دی) اعلام کرد که ایالات‌متحده آمریکا تامین مالی پروژه‌هایی در این کشور ازجمله خرید تجهیزات پایش و دیده‌بانی را بر عهده می‌گیرد. به گزارش رویترز، هدف از این ‌پروژه‌ها تقویت مرزهای اوکراین با روسیه و بلاروس است.

دولت اوکراین مسکو را متهم می‌کند که با گردآوری ده‌ها هزار سرباز پشت مرز، برای یک حمله نظامی احتمالی طرح‌ریزی می‌کند.

مسکو هرگونه طرحی برای حمله نظامی به اوکراین را رد می‌کند. این کشور اوکراین و ایالات‌متحده را به دامن زدن به بی‌ثباتی متهم می‌کند و خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی، ازجمله منتفی شدن گسترش ناتو به‌سوی شرق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرزبانی اوکراین در این بیانیه اعلام کرد که مجموع ارزش پروژه‌ها ۲۰ میلیون دلار است و شامل خرید سامانه‌های ضبط ویدیویی، پهپادها و نیز تجهیزات حفاظتی شخصی برای مرزبانان است.

مقام‌های سیاسی و امنیتی اوکراین بر این باورند که احتمال دارد روسیه از مرزهای کشور بلاروس نیز برای حمله احتمالی به خاک اوکراین استفاده کند. روسیه و بلاروس به‌تازگی رزمایش‌های هوایی مشترکی انجام داده‌اند و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، از احتمال میزبانی سلاح‌های هسته‌ای روسیه در خاک این کشور سخن گفته است.

اوکراین در سال‌های اخیر خواهان پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و از سال ۲۰۱۸ مجموعه‌ای از محموله‌های مهمات و موشک‌های جاولین را از آمریکا دریافت کرده است؛ اقداماتی که انتقاد مسکو را برانگیخته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیروز دوشنبه (۲۷ دسامبر) خبر داد که گفتگوهای این کشور و ایالات‌متحده آمریکا بر سر تضمین‌های درخواستی روسیه پس از پایان یافتن تعطیلات سال نو آغاز می‌شود.