بریتانیایی ها دل خوشی از برگزیت ندارند

حدود ۲۶‌درصد افرادی که به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، می‌گویند این روند بدتر از انتظارشان پیش‌رفته است

۴۲ درصد افرادی که در سال ۲۰۱۶ خواهان خروج از اتحادیه بودند، اکنون نسبت به نتیجه برگزیت نظر منفی دارند-OLIVIER HOSLET / POOL / AFP

یک‌سال پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که از هر ۱۰ شهروند واجد شرایط رای دادن در این کشور، شش نفر معتقدند که روند خروج از اتحادیه به‌خوبی پیش نرفته یا بدتر از حد انتظار بوده است.

نظرسنجی «اوپینیوم» برای نشریه «آبزرور» نتیجه‌گیری کرده است که ۴۲ درصد افرادی که در سال ۲۰۱۶ خواهان خروج از اتحادیه بوده‌اند، اکنون نسبت به نتیجه برگزیت نظری منفی دارند.

این نظرسنجی یک هفته پس از کناره‌گیری لرد فراست، وزیر برگزیت بریتانیا از دولت بوریس جانسون منتشرشده است که با «جهت» دولت [در مذاکرات با اتحادیه اروپا] موافق نبود.

در حال حاضر لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا وظیفه ادامه مذاکرات را بر عهده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲۶‌درصد افرادی که به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، می‌گویند این روند بدتر از حد انتظارشان پیش رفته است و ۱۶‌درصد دیگر از این گروه گفته‌اند که انتظار نداشته‌اند این روند به‌خوبی پیش برود و اکنون ثابت‌شده است که درست فکر می‌کرده‌اند. 

نشریه آبزرور می‌گوید ۸۶ درصد کسانی که رای به باقی ماندن در اتحادیه اروپا دادند، می‌گویند روند خروج به بدی پیش رفته یا بدتر از حد انتظار بوده است، درحالی‌که ۱۴ درصد از تمام رای‌دهندگان گفته‌اند که برگزیت بهتر از حد انتظار پیش رفته است.

در نظرسنجی «اوپینیوم» ۱۹۰۴ بزرگ‌سال در روزهای ۲۱ تا ۲۳ دسامبر شرکت کردند.

آدام دراموند از موسسه نظرسنجی اوپینیوم می‌گوید که برجسته‌ترین نتیجه‌گیری این نظرخواهی این است که افرادی که به برگزیت رای دادند، اکنون بیشتر از گذشته نسبت به منافع خروج از اتحادیه اروپا تردید دارند.

او گفت: «در بیشتر طول روند برگزیت هرگاه سوالی را مطرح می‌کردید که نهایتا مفهوم آن این بود که «آیا برگزیت خوب است یا بد؟»، تمام طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا می‌گفتند «بد» و تمام هواداران برگزیت می‌گفتند «خوب» که هر دو طرف را در یک طراز قرار می‌داد. 

«اکنون شاهدیم که یک اقلیت قابل‌توجه از طرفداران خروج از اتحادیه می‌گویند اوضاع به‌خوبی پیش نمی‌رود یا دست‌کم بدتر از حد انتظار پیش می‌رود. این در حالی است که ۵۹ درصد طرفداران ابقا در اتحادیه گفته‌اند که «انتظار داشتم به بدی پیش برود و فکر می‌کنم همین‌طور هم شده است.» تنها ۱۷ درصد کسانی که پیش‌تر به برگزیت رای داده‌اند، گفته‌اند که «انتظار داشتم به‌خوبی پیش برود و فکر می‌کنم همین‌طور هم شده است.»

برگزیت در سال جاری بریتانیا را با کمبود راننده کامیون‌های سنگین حمل‌ونقل، کارگران و کارمندان بخش‌های درمانی با اختلال چشمگیری روبه‌رو کرده است. دولت ناگزیر شد برای حل مسئله کمبود نیروی انسانی در صنعت مرغداری، تعداد ۵۵۰۰ روادید ویژه [برای خارجیان] صادر کند. اقداماتی مشابه نیز برای حل معضل بحران بنزین با جذب رانندگان کامیون‌های سنگین انجام داده است.   

یک نظرسنجی اخیر دیگر نتیجه‌گیری می‌کند که اگر یک‌بار دیگر موضوع خروج از اتحادیه اروپا به رفراندوم گذاشته شود، طرفداران ابقای بریتانیا در اتحادیه اروپا با اکثریتی اندک پیروز خواهند شد. پنج سال پس از رفراندوم برگزیت سال ۲۰۱۶، موسسه نظرسنجی «ساوانا کام رز» بر اساس مصاحبه‌هایی که هفته گذشته با شهروندان بریتانیا انجام داده‌، نتیجه‌گیری کرده است که در صورت برگزاری یک رفراندوم دیگر، ۵۱ درصد مردم به ابقا در اتحادیه و ۴۹ درصد به ترک آن رای خواهند داد.

این نظرخواهی همچنین نشان داد که تنها تعداد کمی از مردم نظرشان را از سال ۲۰۱۶ تاکنون تغییر داده‌اند. تنها شش درصد از طرفداران ادامه عضویت در اتحادیه اروپا گفته‌اند به خروج از آن رای خواهند داد و هفت درصد از هواداران برگزیت گفته‌اند رای‌‌ به ابقا در اتحادیه اروپا را عوض خواهند کرد.

© The Independent