هفته مد لندن از زبان رانندگان

عاشق راندن «ولوو» هستم

Olivia Petter

هفته مد لندن شلوغ‌ترین هفته سال برای دست اندکاران در صنعت مد است. سردبیرهای رسانه‌های مد، خریداران و شخصیت‌های با نفوذ برای پنج روز تردد میان نمایش‌های مد و کافه‌ها گردهم می‌آیند در حالی که طراحان در پشت پرده سخت مشغول آماده کردن به‌موقع کلکسیون‌هایشان هستند.

اما در میان این همه شلوغی، یک جنبه دنیای هفته مد که به همان اندازه شلوغ و گرفتار است، نظر چندانی به خود جلب نمی‌کند.

معرفی راننده هفته مد: کار آن‌ها نقل و انتقال گروه‌های کثیری از دست اندرکاران مد از این سو به آن سوی لندن است. آن‌ها باید با مانور در خیابان‌های شلوغ لندن مطمئن شوند همه پیش از آنا وینتور (سردبیر مجله ووگ لندن) به مقصدی که می‌خواهند می‌رسند.   ‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جالب اینجاست که این راننده‌ها که چرخ مهمی از ماشین هفته مد لندن هستند، احتمالا چیزی از مد نمی‌دانند. تنها کاری که باید بکنند، رانندگی است: واقعا مهم نیست که می‌توانند نام «گابانا» (طراح مد ایتالیایی) را هجی کنند یا نه.

پیش از برگزاری هفته مد لندن، گزارشگر ایندیپندنت با پیتر گودوین، راننده باسابقه هفته مد لندن (سابقا افسر پلیس) درباره کارش گفتگو کرد.

- در یک روز متعارفی هفته مد لندن، چه ساعتی کارتان را شروع می‌کنید؟

ـ فرق می‌کند و بستگی دارد به برنامه شوهای مد که متفاوت است. برای روز اول هفته مد امسال، کارم ساعت ۸.۱۵ صبح شروع می‌شود. روزها می‌توانند بسته به بنیه تیم‌های عرضه مد، طولانی باشند. تنها به دفیله‌های مد ختم نمی‌شود. پارتی‌های اشخاص مهم فراوان است و بخشی از کار، دیده شدن در رویدادهای درست است. معمولا کارم بعد از نیمه شب تمام می‌شود، اما بسیاری از سردبیرهای رسانه‌های مد باید هفته‌های مد پاریس و میلان را هم پوشش دهند. به خودشان وقت می‌دهند اما نه همیشه. من همیشه آب و تنقلات همراه دارم که در روزهای طولانی به آن‌ها انرژی بدهد.

ـ آیا معمولا سردبیرها را از خانه‌هایشان بر می‌دارید؟

- در مجموع این بهترین راه برای سردبیرهاست بخصوص اگر روز را خیلی زود شروع کنند. آن‌ها می‌خواهند با بهترین لباس‌ها و آرایش وارد شوند که اگر مجبور شوند از مترو و در باران حرکت کنند، ممکن نیست. ترجیح می‌دهند از «هات اسپات» خودرو استفاده کنند تا ایمیل‌هایشان را ببینند، اخبار برنامه نمایش‌ها و البته آریششان را بررسی کنند. 

میان دفیله‌های مد که منتظر سردبیرها هستید، چه می‌کنید؟

ـ در مدتی که منتظر مسافر هستیم با راننده‌های دیگر حرف می‌زنیم. در مجموع همدیگر را می‌شناسیم چون سال‌ها برای هفته مد لندن کار کرده‌ایم. اما پیش از آن، برنامه کار را نگاه می‌کنیم که ببینیم چیزی در مورد نمایش بعدی عوض شده یا نه، و اخبار ترافیک را هم برای احتمال تصادف بررسی می‌کنیم. می‌توانیم راه را بپرسیم، تلفن کنیم، پیام بگیریم و بفرستیم و یکی دو ترانه هم گوش بدهیم.

ـ عجیب‌ترین درخواستی که تا به حال از یک مسافر هفته مد لندن گرفته‌اید چه بوده؟

درخواست‌های عجیب بسیاری داشته‌ام که قابل چاپ کردن نیست. آن چه در خودرو اتفاق می‌افتد، در خودرو می‌ماند. اما بسیاری از مسافران اصرار دارند راهی را برویم که آن‌ها می‌خواهند که گاه می‌تواند به دوساعت تاخیر منجر شود. بهتر است رانندگی به ما واگذار شود...

- مشهورترین کسی که برای هفته مد لندن سوار کرده‌اید که بوده؟

درطول این سال‌ها، تقریبا تمام سردبیرهای معروف مد و ستارگان سینما و خوانندگان را سوار کرده‌ام. بسیاری از آن‌ها بسیار خوش‌برخورد و پرحرف هستند.

ـ وقت رانندگی، در مورد صنعت مد هم یاد می‌گیرید؟

ـ چیزهای کوچکی این‌طرف و آن‌طرف، اما اغلب بیشتر از آن روی کار خودمان تمرکز می‌دهیم که بتوانیم به چیز دیگری بپردازیم.

ـ چه چیزی را بیشتر از همه در مورد مد روز دوست دارید؟

ـ متاسفانه مورد جاده‌ها و خیابان‌ها بیشتر می‌دانم تا شکل دامن‌ها. کافی است به من نگاه کنید که بفهمید زیاد در خط مد نیستم.

- چطور شد از افسری پلیس به رانندگی برای هفته مد لندن رسیدید؟

ـ ده سال پیش از خدمت پلیس استعفا دادم و فکر کردم چون رانندگی را دوست دارم، نگاه کنم ببینم چه کاری در این زمینه برایم وجود دارد. بعد شرکت «پارکر» را که الان هم برایش کار می‌کنم پیدا کردم. از آن موقع آنجا کار کرده‌ام. (این کار) از کار پلیس بسیار کم استرس‌تر است: کسانی که عقب ماشینم سوار می‌کنم نمی خواهند مرا بکشند.

- چه چیز اتوموبیلی که برای هفته مد لندن می‌رانید دوست دارید؟

- عاشق راندن «ولوو» هستم. آن‌ها برای رانندگی تمام روز بسیار راحتند. بعضی قسمت‌های مدل «اکس سی ۴۰» از پلاستیک بازیافت شده، ساخته شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی