طالبان اقوام دیگر را عمدا گرسنه نگه می‌دارند

اشتباه راهبردی آمریکا در خروج از افغانستان افغان‌ها را آسیب‌پذیرتر کرده است

بیش از نیمی از جمعیت افغانستان غذای کمی برای خوردن دارند - MOHD RASFAN / AFP

روزنامه هرالد بوستون چاپ آمریکا در گزارش تازه‌ای از تبعیض آشکار طالبان بر اقوام دیگر خبر داد. در این گزارش آمده است که طالبان اقوام دیگر به‌ویژه هزاره‌ها را عمدا گرسنه نگه می‌دارند. این گزارش می‌افزاید که گروه طالبان به هزاره‌ها اجازه نمی‌دهد در بامیان که مرکز حضور هزاره‌ها است، به تجارت بپردازند.

گریندل داگلاس، نویسنده این گزارش، از قول فرماندهان نظامی آمریکا می‌نویسد که اشتباه راهبردی آمریکا در خروج از افغانستان باعث شد تا افغان‌ها آسیب‌پذیرتر شوند. به نوشته داگلاس، آمریکا در تخلیه افراد از افغانستان ناکام مانده و در قبال تهدیدات امنیتی از افغانستان آسیب‌پذیرتر شده است.

در ادامه این گزارش اشاره شده است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان غذای کمی برای خوردن دارند و این نگرانی وجود دارد که تا آخر سال، یک میلیون کودک در افغانستان جان خود را در اثر گرسنگی و سوءتغذیه از دست بدهند.

به باور نویسنده مطلب، اثرات خروج آمریکا از افغانستان تنها تاثیر اقتصادی سوء بر مردم این کشور نبوده است، بلکه تهدید تروریستی برای آمریکا نیز همچنان وجود دارد. داگلاس از قول مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، می‌نویسد که القاعده در حال قوت گرفتن است و تا دو سال دیگر می‌تواند از افغانستان به آمریکا حمله کند. او خاطرنشان می‌کند این اقدام ظرف سه سال آینده حتما صورت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، سازمان ملل متحد نیز هشدار داده بود که القاعده و داعش در حال گسترش حوزه فعالیت خود در سراسر افغانستان‌‌اند. نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد، در اواسط نوامبر ۲۰۲۱، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان گفت، داعش تقریبا در تمامی استان‌های افغانستان در حال نفوذ است و القاعده نیز در بیش از نیمی از خاک افغانستان فعالیت دارد.

تبعیض قائل شدن طالبان میان اقوام در افغانستان بحثی است که از همان بدو حضور این گروه مطرح بوده است. با سقوط جمهوریت، طالبان حکومت قومی تقریبا یکدستی ایجاد کردند. آنان هرچند برای ظاهرسازی افراد محدودی از اقوام دیگر را نیز در حکومت خود جای دادند، حضور این افراد در بدنه حکومت طالبان به هیچ وجه نمی‌تواند بیانگر تعهد این گروه به ایجاد یک دولت فراگیر باشد.

فقر و گرسنگی تقریبا سراسر افغانستان را درنوردیده است و سازمان‌های بین‌المللی در حال کمک‌رسانی به مردم افغانستان‌اند؛ اما طالبان با تغییر مسیر این کمک‌ها به سمت افراد وابسته به خود، اقوام دیگر را عمدا گرسنه نگاه می‌دارند. این گروه همچنین مانع از فعالیت اقتصادی اقوام دیگر از جمله هزاره‌ها در بازار آزاد می‌شوند. در حالی که بیشتر اهالی بامیان از قوم هزاره‌اند، اما به نوشته بوستون هرالد، طالبان زمینه تجارت در این استان را هم از هزاره‌ها گرفته است. این مسئله باعث شده است تا عده‌ زیادی از مردم اقوام دیگر که فشار اقتصادی بیشتری را تحمل می‌کنند، به فکر خروج از افغانستان باشند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیشتر کسانی که در حال مهاجرت به ایران‌اند، از قوم هزاره‌اند. آنان که در دوره چهار ماه حکمرانی طالبان همچنان با حملات انتحاری و هدف گرفته شدن از سوی افراد مسلح ناشناس مواجه‌اند، می‌کوشند به همراه خانواده خود از افغانستان خارج شوند.

فقر و تنگدستی ناشی از تحریم‌ها و از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی در افغانستان همه مردم این کشور را زیر فشار قرار داده، اما در این میان، گروه طالبان نیز با اعمال فشار بیشتر بر سایر اقوام، شرایط زندگی برای آنان را بدتر از دیگران کرده است. نه تنها فشارهای اقتصادی بلکه اعمال خشونت بر این اقوام نیز بیشتر شده است؛ چنانچه همین یکشنبه طالبان در پنجشیر یک جوان را بدون هیچ دلیلی به قتل رساندند که باعث شد اعتراض‌های گسترده‌ای در آن استان به راه بیفتد.