با نزدیکی به پیک ششم کرونا در ایران، سفر به ترکیه ممنوع شد

در حال حاضر ورود مسافر هوایی به ایران از ۱۲ کشور و مسافر زمینی از شش کشور با محدودیت مواجه است 

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد - travel&leisure

پس از ورود اومیکرون به ایران، وزارت کشور روز سوم دی اعلام کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت ۱۵ روز ممنوع است. همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدت ۱۵ روز ممنوع شد.

در ادامه این محدودیت‌ها، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

به گزارش ایسنا جواد هدایتی با بیان اینکه کشورهای ممنوعه همچنان دارای محدودیت‌های اعلام شده در ابلاغیه‌های گذشته هستند، گفت: «برای اتباع ایرانی مرزهای زمینی برای سفرهای گردشگری به ترکیه بسته و سفر به این کشور ممنوع شد. در این صورت تنها گروه‌های هفت‌گانه اعلام شده مانند دیپلمات‌ها، دانشجوها، دو تابعیتی‌ها و... می‌توانند تا اطلاع ثانوی به این کشور سفر کنند.»

شنبه چهارم دی نیز سخنگوی گمرک از بسته شدن مرز زمینی ایران با کشورهای همسایه در بخش مسافری خبر داده بود.

روح‌الله لطیفی با اشاره به این که محدودیت تردد مسافر بین مرزهای زمینی با عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان و ارمنستان قطعی شده‌ به ایلنا گفت: «مرز زمینی در بخش مسافری با این کشورها به مدت دو هفته بسته خواهد بود و تردد مسافر در این مرزها تحت شرایط خاص است. با این حال مرز ایران با تمام کشورهای همسایه در بخش بار فعال است.»

در بخشی از اطلاعیه روز سوم دی وزارت کشور بیان شده بود که «ورود اتباع خارجی (غیر از کشورهای با خطر بالا) از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه مجاز است.»

این اقدام، اعتراض نهادهای گردشگری را به همراه داشت و درنهایت با رایزنی‌های آنها با عزت‌الله ضرغامی، اعلام شد که با لغو ممنوعیت سفر هوایی گردشگران، ورود گردشگر خارجی به استثناء ۱۲ کشور فقط از مرز هوایی امکان‌پذیر شد و مرزهای زمینی و دریایی به روی گردشگران بسته است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان کمتر از ۵۰ درصد

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تا هفته چهارم آذر ۱۴۰۰، میزان واکسیناسیون در ایران به ۷۰ درصد رسیده است. همچنین طبق آخرین اطلاعاتی که از سوی وزارت بهداشت تا تاریخ سوم دی ماه منتشر شده است، هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال آنچه به گفته متخصصان جای نگرانی دارد، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. آخرین وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ایران برای مقابله با ویروس کرونا، از تاریخ ۲۴ آذر تا یکم دی ماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که میانگین رعایت پروتکل‌ها طی این مدت، ۴۷.۳۳ درصد بوده است.

کارگاه‌ها و صنایع کوچک زیر ۲۵ نفر، نانوایی‌ها و مدارس رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را به دلیل نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هفته گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.

در شرایط فعلی و با توجه به آموزش حضوری، رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس چشمگیر است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان، رعایت نشدن چیدمان صندلی بر اساس فاصله، رعایت نکردن استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان و کارکنان مدارس، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌ها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس از جمله مهمترین چالش‌های مهم و پرخطر در مدارس است.

بهمن ماه، پیک ششم کرونا

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی باعث شده متخصصان و مسئولان بهداشتی از اپیدمی ابتلا به میکرون طی هفته‌های آینده خبر بدهند. 

آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن علمی بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ارتباط با خطر امیکرون به خبرنگار ایلنا گفت: «به نظر می‌رسد تا دو سه هفته دیگر، رشد بسیار بالایی در این بیماری خواهیم داشت. احتمالا تا بهمن ماه وارد پیک بعدی کرونا یعنی پیک ششم خواهیم شد.»

مدیر گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران همچنین با اشاره به این که آنتی بادی‌ها قدرت‌شان دربرابر کرونا کم شده است، ادامه داد: «با این حال اگر مردم خوب همکاری کنند، یعنی دوز بوستر را تزریق کنند و کسانی که یک دوز واکسن را گرفته‌اند، واکسیناسیونشان را تکمیل کنند، انتظار داریم پیک به وجود آمده از اومیکرون، چندان از نظر مرگ و میر بالا نباشد.»

او با ابراز نگرانی از این که به دلیل مسری بودن شدید این ویروس، ممکن است تعداد زیادی از افراد ناگهان آلوده شوند و احتمال موارد بستری و آی سی یو بالا برود، گفت: «بیش از همه نگران گروه زیر ۱۲ سال هستیم که واکسینه نیستند، در کنار خانواده‌هایشان هستند و در نتیجه اگر مبتلا شوند، انتقال خانگی اومیکرون حداقل سه برابر بیشتر از دلتاست. بنابراین کودکانی که در داخل خانه واکسینه نباشند، شانس ابتلای بقیه را بالا می‌برند.»

با وجود هشدارهای این کارشناس و سایر متخصصان بهداشتی، با ورود اومیکرون به ایران هنوز تصمیمی برای تغییر رویه آموزشی در مدارس گرفته نشده است.