مرد استرالیایی، ممنوع الخروج از اسرائیل تا سال ۹۹۹۹ میلادی

نوآم هوپرت در صورت پرداخت بیش از سه میلیون دلار به همسر سابقش حق خروج از اسرائیل را دارد

دادگاه با صدور حکم «ممنوع‌الخروجی» مانع از خروج او از کشور حتی در تعطیلات یا برای کار شده است- GIL COHEN-MAGEN / AFP

در پی تشکیل پرونده طلاق علیه یک شهروند استرالیایی از سوی همسر اسرائیلی‌اش، این فرد حق خروج از اسرائیل را ندارد و بدین ترتیب حدود هشت هزار سال در این کشور گرفتار خواهد بود.

به گزارش تارنمای news.com.au طبق حکمی که دادگاه صادر کرده است؛ نوآم هوپرت ۴۴ ساله یا باید بیش از سه میلیون دلار برای تامین معاش آینده فرزندانش بپردازد یا تا ۳۱ دسامبر ۹۹۹۹ حق خروج ندارد.

این مرد استرالیایی در سال ۲۰۱۲ برای آن‌که در نزدیکی دو فرزند خردسالش زندگی کند به اسرائیل رفت. همسرش پس از جدایی از او به اسرائیل بازگشته بود و طبق قانون طلاق این کشور- که کنشگران حقوق بشر آن را «بی‌رحمانه و دست‌وپا گیر» توصیف کرده‌اند- علیه او پرونده‌ای تشکیل داده بود.

این مرد می‌گوید: «از سال ۲۰۱۳ در اسرائیل گیر افتاده‌ام» و افزود او تنها یکی از شهروندان استرالیایی است که «‌به جرم ازدواج‌ با زنی اسرائیلی» در نظام قضایی این کشور محکوم‌ شده‌اند.»

به گزارش این تارنما، این دادگاه با صدور حکم موسوم به «ممنوع‌الخروجی» مانع از خروج او از کشور حتی در تعطیلات یا برای کار شده است، تا وقتی‌ که «بدهی‌های آینده» برای نگهداری از دو فرزندش تا ۱۸ سالگی‌ را پرداخت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اکنون می‌خواهد ماجرایش را با جهانیان در میان بگذارد تا «به سایر استرالیایی‌هایی که شاید درگیر این تجربه به معنی واقعی کلمه کشنده‌ شده‌اند، کمک کند.»

به گفته خبرنگار بریتانیایی مستقلی که به‌منظور آگاهی‌افزایی روی این موضوع کار می‌کرده است، ممکن است صدها شهروند استرالیایی دچار مشکل مشابهی باشند.

ماریان عزیزی می‌گوید: «نتوانستم از هیچ‌کدام از سفارت‌خانه‌ها آماری به دست بیاورم.» این نویسنده، کتابی به نام «شیرترش و عسل دزدی» درباره مبارزه زنی برای نجات همسرش از چنبره قانون خانواده در اسرائیل نوشته است و در فیلم مستندی به نام «حکم خروج ممنوع» به کارگردانی سورین لوکا نیز بازی کرده است.

او بعد از آن‌که همسر خودش برای دیدن بچه‌هایش به اسرائیل رفت و گیر افتاد شروع به گردآوری روایت افراد دراین‌باره کرد.

وبلاگ‌نویسی به نام آدام هرسکو که در مورد مسائل جنسیتی می‌نویسد در مقاله‌ای در روزنامه تایمز اسرائیل در سال ۲۰۱۳ ممنوعیت خروج خارجی‌ها و قانون خانواده اسرائیل را «بی‌رحمانه» نامیده بود.

او نوشت: «اگر قصد دارید به اسرائیل بروید و آنجا تشکیل خانواده بدهید باید بدانید که قانون خانواده در آن‌جا بی‌رحمانه و به‌شدت علیه مردان تبعیض‌آمیز است و به‌احتمال‌زیاد با شما مثل مجرم و ماشین خودپرداز رفتار می‌کنند.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان