بیش از ۳۰ تن در میانمار کشته و سوزانده شدند

«ارتش میانمار گروهی از پناهجویان را که در میان آنان سالمندان، زنان، و کودکان نیز بودند، کشته و اجسادشان را سوزانده است»

میانمار از زمانی که نظامیان، دولت منتخب سوچی، برنده جایزه صلح نوبل، را ۱۱ ماه پیش سرنگون کردند، دستخوش آشوب است-STR / AFP

بیش از ۳۰ تن که در میان آنان زنان و کودکان نیز بودند، روز جمعه ۲۴ دسامبر (۳ دی)، در استان کایا در میانمار کشته شدند و اجسادشان به آتش کشیده شد.

به گزارش رویترز، گروه‌ حقوق بشری «کارنی» (Karenni) روز شنبه، ۲۵ دسامبر، اعلام کرد که ارتش میانمار در نزدیکی روستای موسو در حوالی شهرستان هپروسو، گروهی از آوارگان و پناهجویان داخلی را که در میان آنان سالمندان، زنان، و کودکان نیز بودند، کشته و اجسادشان را سوزانده است.

این گروه در یک یادداشت فیس‌بوکی نوشت: «ما شدیدا این کشتار ضدانسانی و بیرحمانه را که ناقض حقوق بشر است، محکوم می‌کنیم.»

رسانه‌های دولتی به نقل از ارتش میانمار خبر داده بودند که ارتش آن کشور شمار نامعلومی از «تروریست‌های مسلح وابسته به مخالفان» را در آن روستا کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌ حقوق بشری «کارنی» و رسانه‌های محلی، عکس‌هایی را منتشر کردند که بازمانده اجسادی سوخته را نشان می‌داد.

«نیروهای دفاع ملی کارنی»، یکی از بزرگترین گروه‌های مخالف با کودتاگران میانمار، اعلام کرد که کسانی که کشته شده‌اند اعضای آن گروه نبودند، بلکه مردمی غیرنظامی بودند که به دلیل منازعات مسلحانه، در پی سرپناهی آواره بودند.

یکی از فرماندهان این نیروها به رویترز گفت: «دیدن پیکرهای بی‌جان کوچک و بزرگ که زنان، کودکان، و سالمندان نیز در میان‌شان بودند، تکان‌دهنده بود.»

یک روستایی نیز که نامش به دلایل امنیتی محفوظ مانده است، می‌گوید شب جمعه زبانه‌های آتش را از دور دیده است، اما به دلیل تیراندازی‌ها نتوانسته به صحنه رویداد برود.

او تلفنی به رویترز گفت: «صبح به آنجا رفتم. پیکرهای بی‌جانی را دیدم که سوخته بودند، و لباس‌های کودکان و زنان را نیز در آن محل دیدم. »

کشور میانمار از زمانی که نظامیان، دولت منتخب آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل، را ۱۱ ماه پیش سرنگون کردند، دستخوش آشوب است. نظامیان با ادعای تقلب در انتخابات نوامبر سال گذشته و به نام «حفظ امنیت و استقلال کشور»، با کودتا قدرت را به دست گرفتند. در واکنش به آن کودتا، در سرتاسر آن کشور نیروهای مقاومت محلی شکل گرفته است.

ارتش مخالفان خود و از جمله دولت خودخوانده «وحدت ملی» را که در پی برقراری ارتباط با جامعه بین‌المللی و جلوگیری از تحکیم قدرت دولت کودتایی است، غیرقانونی دانسته و آنان را «خائن» یا «تروریست» می‌نامد.