کشته شدن چهارغیرنظامی در دیاربکر ترکیه

این انفجار سیزده زخمی بر جای گذاشت

twitter/mlnangalama

بر اثر انفجار بمب جاسازی شده در مسیر حرکت یک خودروی حامل روستاییان در استان دیاربکر ترکیه، چهار غیر نظامی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

در اطلاعیه‌ای  که روز گذشته از سوی استانداری دیاربکر منتشر شده آمده است «بر اثر حمله تروریست‌های پ.ک.ک. [حزب کارگران کردستان] به یک دستگاه خودرو حامل روستائیان در شهرستان کولپ، که برای جمع آوری چوب به حومه شهر رفته بودند، چهار نفر کشته و ۱۳ تن دیگر نیز به شدت زخمی شده که به بیمارستان‌های مختلف در دیاربکر منتقل شدند. این حمله با بمب دست‌ساز انجام شده و تلاش پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان این حمله آغاز شده است. از خداوند برای قربانیان این حمله خائنانه طلب رحمت می‌کنیم و به نزدیکان و ملت ترکیه نیز تسلیت می‌گوییم».

بنا به اعلام مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز طی تماس تلفنی با حسن بصری گوزل‌اوغلو استاندار دیاربکر، گفته است «تمام امکانات کشور برای دستگیری عاملان حمله تروریستی امروز در دیاربکر بسیج شده است و پیگیر این موضوع خواهیم بود». اردوغان همچنین طی تماس تلفنی با خانواده قربانیان این حادثه، ضمن محکومیت این حرکت تروریستی و تسلیت به نزدیکان جانباختگان، گفته است «عاملان حمله تروریستی در دیاربکر دستگیر خواهند شد».

رئیس مجلس ترکیه و برخی رهبران احزاب سیاسی در این کشور، با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه ضمن محکومیت این حادثه، به خانواده قربانیان و مردم ترکیه تسلیت گفته‌اند.

همزمان صدها نفر در شهر ماردین ترکیه نیز با برگزاری تجمع، در کنار اعتراض به فعالیت‌ها و حرکت‌های تروریستی گروه‌های شبه نظامی در این منطقه، از تحصن و تجمع اعتراضی گروهی از مادران کُرد در دیاربکر، که فرزندان آن‌ها به گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستان (PKK) پیوسته اند، حمایت کرده‌اند. این مادران که در رسانه‌های ترکیه به «مادران دیاربکر» شهرت یافته‌اند، در مقابل درب ورودی شعبه دیاربکر حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) تحصن کرده‌اند. مادران معترض مدعی هستند که حزب دموکراتیک خلق‌ها فرزندانشان را برای پیوستن به گروه پ.ک.ک. فریب داده اند. آن‌ها در کنار اینکه از حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌خواهند فرزندانشان را به آن‌ها بازگردانند، از دولت ترکیه نیز درخواست عفو برای فرزندان خود را دارند.

با افزایش عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه گروه پ.ک.ک. در داخل مرزهای این کشور و در شمال عراق، این گروه نیز دور جدید حملات خود به نیروهای نظامی و غیر نظامی در ترکیه آغاز کرده است.

گفتنی است هفته گذشته و به فاصله سه روز و در دو حمله جداگانه از سوی شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، دو مامور پلیس و یک افسر ارتش ترکیه کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند. ماه گذشته نیز این گروه مسئولیت آتش سوزی در ۲۷ نقطه از جنگل‌های ترکیه، از جمله آتش سوزی در منطقه ازمیر، که منجر به نابودی بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های این ناحیه شد را بر عهده گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته با افزایش سطح امنیتی مسافرت به ترکیه، با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان این کشور توصیه کرده است که از سفر به مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه اجتناب کنند. در این بیانیه به شهروندان این کشور هشدار داده شده است که به دلیل امکان بروز عملیات تروریستی از نزدیک شدن به مرزهای عراق و سوریه خودداری کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این هشدار اعلام کرده است که ارزیابی‌ وزارت امور خارجه ایالات متحده منعکس کننده واقعیت‌های موجود نیست. در این بیانیه همچنین آمده است «با اینکه ارزیابی‌های‌ مثبتی از وضعیت مطلوب امنیتی در ترکیه بیان شده، ولی هشدار آمریکا درباره سفر به مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه، عاری از درک درستی از مبارزه کشورمان با تروریسم است».