اولیانف: از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران خوشحال نیستیم

روسیه پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران را در نتیجه سیاست فشار حداکثری ایالات متحده می‌داند

غربی‌ها می‌گویند خواسته‌های ایران در مذاکرات «غیرقابل قبول» است- AFP

این روزها طرف‌های حاضر وین اخبار متناقضی از روند پیشرفت مذاکرات را منتشر می‌کنند. در حالی که کشورهای غربی از جبهه مشترک در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران خبر می‌دهند، نماینده روسیه می‌گوید رویکرد چین و روسیه متفاوت است. با این حال او تاکید می‌کند که «از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران خوشحال نیستیم».

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در پاسخ به این گفته که «ایالات متحده و سه کشور اروپایی در برابر نقض تعهدات ایران و سرعت پیشرفت هسته‌ای آن با روسیه و چین در یک جبهه مشترک قرار دارند»، در حساب کاربری خود نوشت: «نه. شما یک راه حل ساده ارائه می‌کنید که روسیه (و من معتقدم چین) نمی‌تواند با آن موافق باشد. ما از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خوشحال نیستیم، اما این پاسخی است به ادامه سیاست فشار حداکثری ایالات متحده. نه‌تنها ایران بلکه هر دو طرف باید جلو آن را بگیرند.»

به نظر می رسد که نماینده روسیه قصد دارد همزمان با اینکه از لحاظ دیپلماتیک با طرف غربی همراهی می کند، اعتماد ایران را نیز جلب کند. او پیش‌تر در این‌باره گفته بود: «در گفت‌و‌گوهای وین هیچ جبهه متحدی علیه ایران وجود ندارد. ایران شریک ارزشمند و محترم ماست. ما باید با هم راه حل های قابل قبول برای همه پیدا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، وزیران خارجه کشورهای گروه هفت (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، آلمان، و کانادا) در بیانیه پایانی نشست گروه هفت به ایران هشدار داده بودند که زمان برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای رو به‌ پایان است. آنها از ایران خواستند تا «به نقض تعهدات هسته‌ای خود پایان دهد و از فرصت فعلی برای رسیدن به توافق استفاده کند.» 

مذاکراتی که از هشتم آذرماه در وین آغاز شد، هفتمین دور مذاکرات احیای برجام، و نخستین دور آن با حضور هیئت مذاکره‌کننده دولت ابراهیم رئیسی است. در شش دور پیشین این مذاکرات در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی که از اوایل سال جاری تا آخر خردادماه برگزار شد، طرف‌های مذاکره در مورد دو موضوع اصلی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، یعنی «لغو تحریم‌های آمریکا» و «اقدام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به برجام» به توافق‌هایی رسیده بودند. اما پس از حدود پنج ماه وقفه در مذاکرات، هیئت ایرانی پیش‌نویس‌های جدیدی در مورد لغو تحریم‌ها و اقدام‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های مذاکره ارائه کرد که باعث تنش و کندی در روند مذاکرات و حتی یک هفته توقف در میانه این دور از مذاکرات شد. 

غربی‌ها می‌گویند هیئت ایرانی در آن پیشنهادها تمام امتیازاتی را که در دور قبلی گفت‌وگوها داده شده بود، پس گرفته و خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است که «غیرقابل قبول»، و گونه‌ای «زیاده‌روی» است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیشنهادهای جدید ایران را حاکی از جدیت نداشتن آن کشور در مذاکرات عنوان کرده بود.

بیشتر از جهان