روسیه: آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق انعطاف نشان دهند

سفیر روسیه در آمریکا می‌گوید نه ایران و نه آمریکا علاقه‌ای به تشدید تنش ندارند

مذاکرات هسته‌ای برای چند روز متوقف شده است- ALEX HALADA / AFP

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک گفت که ایالات متحده و ایران باید تا حد امکان در جستجوی راه‌حل‌هایی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشند و از خود انعطاف نشان دهند.

وی گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که نه ایران و نه ایالات متحده علاقه‌ای به تشدید تنش‌ها ندارند. بنابراین، از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر انعطاف را از خود نشان دهند و در جستجوی راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه برای احیای سریع برجام باشند.»

روسیه در رووزهای گذشته از سه کشور اروپایی خواسته تا موضعی نرم‌تر در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان دهند. رسانه‌های داخلی ایران نیز گزارش کرده‌اند که اروپایی‌ها نگرانی‌ جدی خود را از پپیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشان داده‌اند و همین سبب شده تا سرعت پیشرفت مذاکرات چندان زیاد نباشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات افزود: «از همه جنبه‌ها، توافق هسته‌ای ترکیبی بهینه از تعهدات است و به نفع همه اعضای آن و همچنین کل جامعه جهانی است.»

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ با ایران به منظور غلبه بر بحران مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان تدوین شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا بارها گفته است که ایالات متحده آماده است تا توافق هسته‌ای را احیا کند.

هفتمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای روز جمعه ۲۶ آذر در وین به پایان رسید. مذاکره‌کنندگان اروپایی تصمیم گرفتند برای تعطیلات کریسمس استراحت کنند. مذاکره‌کنندگان قبلاً تأیید کرده‌اند که کار بیشتر بر اساس اسنادی خواهد بود که طی شش دور تا ژوئن ۲۰۲۱ تهیه شده‌اند.