مهاجم انتحاری قبل از حمله به نیروهای طالبان در کابل کشته شد

این حمله در مقابل اداره گذرنامه و هنگامی که نیروهای طالبان جمع شده بودند، صورت گرفت

در نتیجه انفجار، چند عضو طالبان زخمی شدند‌ـ MOHD RASFAN / AFP

پنجشنبه ۲ دی‌ماه، یک مهاجم انتحاری قبل از رسیدن به محل تجمع اعضای گروه طالبان در اداره گذرنامه کابل، در تیراندازی کشته شد. در نتیجه این انفجار چند عضو طالبان زخمی شدند.

وزارت داخله (کشور) طالبان، ساعتی پس از وقوع انفجار، با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد حمله‌کننده انتحاری قبل از رسیدن به هدف به ضرب گلوله افراد طالبان کشته شد. بر اساس اعلام این وزارتخانه، در جریان انفجار و تیراندازی به‌جز فرد مهاجم که کشته شد، به هیچ‌کس دیگر از جمله اعضای طالبان آسیب نرسیده است.

رویترز به نقل از یک عضو طالبان که در محل انفجار حضور داشت، از زخمی شدن چندین عضو طالبان خبر داد. به نوشته رویترز، مهاجم قبل از رسیدن به هدفش از پا درآمد اما در نتیجه انفجار مواد همراهش، شماری از اعضای طالبان زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبین، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل، با انتشار ویدیویی، گفت درنتیجه انفجار و تیراندازی به‌جز فرد حمله‌کننده، به فرد دیگری آسیب نرسیده است. نظامیان طالبان پس از انفجار، جاده‌های منتهی به اداره گذرنامه را مسدود کردند. عالم گل حقانی، رئیس اداره گذرنامه کابل، نیز با انتشار ویدیویی ادعا کرد که به هیچ‌کس از جمله اعضای طالبان آسیب نرسیده است.

این حمله در حالی رخ داد که یکشنبه ۲۸ آذر، روند توزیع گذرنامه پس از یک ماه وقفه، در کابل از سر گرفته شد و بر اساس جدول زمانی طالبان، پنجشنبه‌ها به صدور گذرنامه برای اعضای این گروه اختصاص دارد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به اداره گذرنامه را بر عهده نگرفته است، اما گروه داعش خراسان در چهار ماه گذشته، حمله‌های مشابهی علیه طالبان داشته است.

گروه داعش خراسان که اکنون فعالیتش را در سراسر افغانستان گسترش داده‌، به تهدیدی بالقوه برای طالبان بدل شده است. سخنگویان طالبان تلاش می‌کنند با جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به فعالیت‌های داعش خراسان، این گروه را نادیده بگیرند، اما حمله‌های داعش در شهرهای جلال‌آباد، کابل، کنر و برخی دیگر از مناطق افغانستان تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده است.

پس از گسترش حمله‌های داعش خراسان در شهرهای افغانستان، ایالات‌ متحده آمریکا، ایران، پاکستان و روسیه از ادامه بی‌ثباتی در افغانستان ابراز نگرانی کردند. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز یکشنبه ۲۸ آذر، در نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد گفت پاکستان از فعالیت داعش خراسان در افغانستان نگران است و از این ناحیه آسیب دیده است. عمران خان گفت: «داعش حمله‌هایی را از داخل افغانستان علیه پاکستان سازماندهی کرده است و در صورتی‌ که طالبان توانایی ایجاد دولتی قدرتمند را در افغانستان پیدا نکند، بی‌ثباتی در این کشور ادامه خواهد یافت.»

پیش‌ از این، در ۲۷ آبان، دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، نیز در نشست شورای امنیت گفت: «داعش فعالیت خود را در تمامی ۳۴ استان افغانستان گسترش داده است.»