آیا می‌توان در برابر کووید به «مصونیت فوق‌العاده» دست یافت؟

«مصونیتی که بعد از تزریق واکسن تقویتی ایجاد می‌شود خیلی سریع‌تر از واکنش اولیه است»

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تزریق واکسن تقویتی برای متوقف کردن اومیکرون ضروری است -Lindsey Parnaby / AFP

از زمان کشف سویه اومیکرون ویروس کرونا در ماه پیش در آفریقای جنوبی، این ویروس در تمام دنیا پخش شده است و با خودش ترسی جدید، محدودیت‌های اجتماعی جدید و فصل کریسمس آشفته و پراضطراب دیگری را به همراه آورده است.

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اعلام کرد، بریتانیا تاکنون بیش از ۶۰ هزار مورد از سویه جدید، ۱۴ مورد مرگ‌ومیر و تقریبا ۱۳۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها را ثبت کرده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در دوران تعطیلات بالاتر رود.

بااین‌حال هنوز خیلی از اطلاعات در مورد قدرت بالای انتقال این سویه در مرحله اولیه گسترش خود ناشناخته است و داده‌های بالینی بیشتری لازم است تا به‌دقت تعیین کند که این سویه چطور حمله می‌کند و چگونه به مجموعه واکسن‌های موجود ما که در برابر سویه‌های پیشین خیلی خوب عمل کردند و تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیر را پایین آوردند، واکنش نشان می‌دهد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تزریق واکسن تقویتی برای متوقف کردن اومیکرون ضروری است و به همین دلیل است که دولت‌های سراسر دنیا شهروندانشان را تشویق می‌کنند به‌دلیل ضرورت هفته‌های اخیر برای دوز سوم بی‌درنگ اقدام کنند.

این هفته دانشمندان گزارش کردند که تزریق واکسن تقویتی، به‌جای چند هفته ظرف دو تا سه روز واکنش سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس برمی‌انگیزد و همان‌طور که پیش‌ازاین تصور می‌شد به‌سرعت سلول‌های حافظه تی (T) و بی (B) که مسئولیت دنبال کردن عفونت را دارند، فعال کرده و آنتی‌بادی تولید می‌کند.

گری مک لین، پروفسور ایمنی‌شناسی مولکولی از دانشگاه متروپولیتن لندن چنین توضیح داد: «ایمنی‌ای که بعد از تزریق واکسن تقویتی ایجاد می‌شود خیلی سریع‌تر از واکنش ایمنی اولیه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعه جدید جالب دیگری در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان اعلام کرده است که [واکسن تقویتی] برای مبتلایان به کووید-۱۹ که دو دوز از یک واکسن را زده‌اند در واقع ممکن است در برابر اومیکرون «ایمنی فوق‌العاده» ایجاد کند.

به گفته محققان در این مطالعه خون ۲۶ نفری را که پس از دو بار واکسن زدن دچار بیماری به‌اصطلاح «شدید» کووید شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی را به‌اندازه ۱۰۰۰ در‌صد موثرتر و بیشتر‌ ایجاد می‌کنند که درنتیجه نوعی ایمنی فوق‌العاده به وجود می‌آورند.

درحالی‌که واکسن‌ها در واقع در درجه اول کارشان جلوگیری از بیمار شدن افراد در اثر کووید است، با وجود این هنوز ممکن است بیشتر سویه‌های مهلک مانند دلتا و اومیکرون بتوانند از سد دفاعی بدن عبور کنند.

در مورد افرادی که دو بار واکسن زده‌اند و بخشی از این تحقیق به‌حساب می‌آیند این مورد ثابت شد که آن‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی از تقویت قوای سیستم ایمنی‌شان بهره‌مند شدند.

فیکادو تافس، نویسنده ارشد این تحقیق و استادیار ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی مولکولی از دانشکده پزشکی این دانشگاه گفت: «واکنش ایمنی بهتر از این نمی‌توانید پیدا کنید.»

«این واکسن‌ها در برابر بیماری سخت بسیار موثرند. تحقیق ما نشان می‌دهد که افرادی که واکسن زده‌اند و بعدا در معرض بیماری سخت قرار می‌گیرند ایمنی فوق‌العاده دارند.»

مارسل کرلین، همکار وی در مورد پیامدهای این مطالعه حتی از او هم خوش‌بین‌تر بود و چنین توضیح داد: «به‌نظر من این به معنای بازی نهایی است.»

«این به این معنا نیست که به پایان همه‌گیری رسیده‌ایم، اما نشان می‌دهد که احتمالا چه کاری باید بکنیم: به‌محض این‌که واکسن زدید و سپس در معرض ویروس قرار گرفتید، احتمالا به‌طور فراوانی در برابر سویه‌های آینده به‌خوبی محافظت می‌شوید.»

«تحقیق ما نشان می‌دهد که پیامد درازمدت آن کاهش شدت همه‌گیری سراسری در دنیاست.»

محققان هنوز فرصت آن را نیافته‌اند که یافته‌هایشان را به‌طور خاص درباره اومیکرون آزمایش کنند، اما می‌گویند که بر اهمیت واکسن زدن تاکید می‌کنند تا این اطمینان ایجاد شود که بدن شما دارای «بنیانی حفاظتی» در برابر ویروس است.

© The Independent