کامیون «ایرانی» حامل مواد مخدر در مرز ترکیه توقیف شد

بر اساس اعلام وزیر بازرگانی و رسانه‌های ترکیه این میزان کشف متامفتامین در تاریخ‌ ترکیه بی‌سابقه‌ بوده است

تصویر آرشیوی از کامیون‌های ایرانی پشت مرز ترکیه-ایران آنلاین

مهمت موش، وزیر بازرگانی ترکیه از کشف و ضبط محموله‌ای بالغ ‌بر ۴۶۲ کیلوگرم مواد مخدر متامفتامین مایع در یک کامیون «ایرانی» در دروازه مرزی «گوربولاک» خبر داد. بر اساس اعلام نیروهای مرزی ترکیه مواد مخدر در یک محفظه مخفی در مخزن سوخت کامیون جاسازی شده بود. مقامات تهران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

روز چهارشنبه، ۲۲ دسامبر، مهمت موش، وزیر بازرگانی ترکیه در حساب توییتری خود نوشت که نیروهای مرزی کشورش در منطقه مرزی «دوغوبازیت آغری» و دروازه گوربولاک یک محموله‌ ۴۶۲.۵ کیلوگرمی (نزدیک به نیم‌تن) مواد مخدر مت‌آمفتامین مایع را کشف کردند که در یک کامیون ایرانی جاسازی شده بود و قصد داشت وارد ترکیه شود. او همچنین از نیروهای مرزی ترکیه به‌خاطر کشف و ضبط این «محموله بی‌سابقه» قدردانی کرد و نوشت: «به کارکنان خود که با انجام عملیات موفقیت‌آمیز اجازه ندادند، رکورد ورود مواد مخدر به کشور شکسته شود، تبریک می‌گویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تی‌آرتی و به نقل از اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر ترکیه، نیروهای مرزی در بررسی‌های اولیه خود کامیون با پلاک خارجی را به‌دلیل غلظت مشکوک در مخزن سوخت، «خطرناک» ارزیابی کردند. در مرحله دوم دستور تجسس کامل کامیون صادر شد که در این مرحله نیز سگ‌ها به مخزن سوخت واکنش نشان دادند. در پایان پس از جدا شدن کامل مخزن سوخت از کامیون، محفظه‌ مخفی داخل آن و مواد مخدر جاسازی شده‌ کشف شد. محفظه جاسازی شده در مخزن سوخت، حاوی مقادیری از یک ماده مایع بود. در مرحله آنالیز و آزمایش با دستگاه‌های ایکس-ری ‌نیز مشخص شد که مایع موجود در محفظه از نوع متامفتامین است.

بر اساس اعلام وزیر بازرگانی و رسانه‌های ترکیه این میزان کشف متامفتامین در تاریخ‌ ترکیه بی‌سابقه‌ بوده است. راننده کامیون در حال حاضر بازداشت است و تحقیقات درباره این پرونده در مراجع قضایی دوغوبازیت آغاز شده است. حدود یک ماه پیش نیز نیروهای اجرایی ترکیه در دروازه مرزی گوربولاک ۵۴ کیلوگرم مواد مخدر را کشف و ضبط کردند که آن نیز درون یک تریلی حامل بیسکویت در ایران جاسازی شده بود. در هفته‌های گذشته هم خبرگزاری آناتولی، از دستگیری سه ایرانی در استانبول با اتهام قاچاق بیش از ۳۷۰ کیلوگرم مت‌آمفتامین خبر داده بود.

در مهرماه سال جاری نیز الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، ایران را به قاچاق مواد مخدر متهم کرد و گفت در مدت سه دهه گذشته ارمنستان و ایران با کمک هم‌ از مناطق اشغال‌شده آذربایجان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده کرده‌اند.

بیشتر از جهان