مشاور امنیت ملی آمریکا: برای مذاکره با ایران مهلت درنظر گرفتیم

جیک سالیوان گفت، فرصت برای مذاکره در چند هفته به پایان می‌رسد

سالیوان گفت نسبت به حصول توافق چندان خوش‌بین نیست اما فرصت برای توافق وجود دارد-Nicholas Kamm / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به روزنامه هاآرتص گفت که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته درباره یک ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کردند که در مدت چند هفته به پایان می‌رسد. البته او به طور مشخص روشن نکرد که این بازه زمانی در چه تاریخی به پایان می‌رسد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اخیرا در اظهارنظرهای مشابه اعلام کردند که فرصت بسیار کوتاهی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده است.

دو دور اخیر مذاکرات در وین بین نمایندگان ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) و آمریکا پیشرفتی نداشت و تردید‌ها نسبت به ثمربخش بودن مذاکرات احیای برجام افزایش یافته است.

سالیوان در گفت‌و‌گو با هاآرتص تاکید کرد که همچنان امکان دستیابی به توافق دیپلماتیک وجود دارد اما این تنها گزینه نخواهد بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «هنوز فضا برای تلاش دیپلماتیک وجود دارد که به منظور اطمینان از دست‌نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای با فشار و قاطعیت همراه خواهد بود.»

او در پاسخ به پرسشی درباره جدول زمانی برای مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «تاریخی را در تقویم مشخص نکرده‌ایم اما می‌توانم بگویم که پشت درهای بسته درباره چارچوب زمانی که خیلی طولانی نیست مذاکره می‌کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش که این زمان چقدر طولانی خواهد بود گفت: «چند هفته.»

پس از درجا زدن مذاکرات احیای برجام در وین، نگرانی‌‌ها نسبت به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به دنبال خرید زمان باشد افزایش پیدا کرده است. برخی تحلیگران هشدار می‌دهند که ایران از مذاکرات به عنوان پوششی برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان که برای گفت‌و‌گو با مقامات اسرائیل به این کشور سفر کرده است در بخش دیگری از اظهارات خود درباره توافق موقت با ایرا گفت که آمریکا به همراه شرکای خود روی بهترین فرصت‌ها برای حصول توافق تمرکز کرده است. او گفت: «درباره جزئیات مذاکرات صحبت نمی‌کنم اما می‌خواهیم اطمیینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و هرگونه لغو تحریمی باید با محدودیت‌ها (درباره برنامه‌های هسته‌ای) همراه باشد.»

سالیوان در ادامه گفت که شخصا حاکی توافق موسوم به «کم در برابر کم» یا «توافق موقت» نیست و آمریکا برای احیای نسخه اصلی برجام تلاش می‌کند.

این درحالی است که سالیون یکی از پیشنهاددهندگان اصلی طرح توافق‌های مرحله‌ای با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. مطابق با این نظریه، آمریکا می‌تواند نخست یک توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد و سپس برای توافق در زمینه‌‌های دیگر مانند برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی با مقامات تهران پای میز مذاکره بنشیند. الگویی که یک بار در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دنبال شد اما ایران پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها هیچگاه برای مذاکره گسترده‌تر به میز مذاکره بازنگشت.

سالیوان در پاسخ به این پرسش هاآرتص که آیا نسبت به دستیابی به توافق خوش‌بین‌ است به طور دوپهلو گفت که چندان خوش‌بین نیست اما اعتقاد دارد که توافق ممکن است.

سالیوان در پاسخ به اینکه آیا دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های بیشتری اعمال می‌کند هم پاسخی کلی و مبهم ارایه داد. او گفت که دولت در حال حاضر تحریم‌هایی اعمال کرده و تحریم‌های قبلی را لغو نکرده است و با شرکای خود درباره چارچوب فشار‌های آتی گفت‌و‌گو می‌کند.

او در عین حال گفت که دولت بایدن باور دارد که بهترین راه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران دیپلماسی و فشار است.