ملاقات‌های عاشقانه «آنلاین» خود را ایمن کنید

در عصر شبکه‌های اجتماعی، می‌توان «آنلاین» عاشقی کرد؟

 شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دوست‌یابی راه را برای ارتباطات و روابط انسانی هموار کرده‌اند- Getty images via Canva

در عصر گسترش و توسعه شبکه‌های اجتماعی، دیگر قرار ملاقات دو عاشق در پارک نیست. «فرهاد» نیز دیگر برای رسیدن به «شیرین» کوه نمی‌کند. خسرو عصر دیجیتال، با «دیس اینفورمیشن» فرهاد را از سر راه برمی‌دارد و فرهاد هم با «لایک»، «کامنت» و حضور در «لایو»های شیرین عرض اندام می‌کند. روابط اجتماعی نسلی نیز که کار با تبلت و گوشی‌های هوشمند را زودتر از خواندن و نوشتن می‌آموزد، از اساس تحت تاثیر فضای مجازی شکل خواهد گرفت.

نگرش نسبت به برنامه‌ها و خدمات دوست‌یابی «آنلاین» در سال‌های اخیر به تدریج مثبت‌تر شده است. زمانی که مرکز تحقیقاتپیو (pew research center) برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ از آمریکایی‌ها در مورد قرار آنلاین سوال کرد، فقط ۴۴ درصد معتقد بودند که این فعالیت روشی مناسب برای ملاقات با مردم است و بیشتر افراد فکر می‌کردند که جایگزینی ضعیف برای روابط در دنیای واقعی است. اما نحوه برقراری ارتباط، ملاقات، و ابراز عشق، از آن زمان به طرز چشمگیری تغییر کرده است. زمانی که مرکز تحقیقات پیو یک دهه بعد آن مطالعه را تکرار کرد، تعداد کسانی که قرار آنلاین را روشی مناسب برای ملاقات با مردم می‌دانستند، به ۵۹ درصد افزایش یافته بود.

آسیب‌های احتمالی و راه‌های جلوگیری

 شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دوست‌یابی راه را برای ارتباطات و روابط انسانی هموار کرده‌اند و فقط با صرف چند دقیقه و سر زدن به حساب کاربری شخص مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان انبوهی از اطلاعات و علایق کاربران را دریافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین گام برای استفاده از این سرویس‌ها، ایجاد ایجاد حساب کاربری جدید است. در برخی از آن‌ها می‌توانید فقط با وارد کردن نام، سن، شماره تلفن، یا آدرس ایمیل، به‌راحتی حساب کاربری خود را داشته باشید. با این حال، برخی از این سرویس‌ها بر روابط جدی‌تر تمرکز می‌کنند، و بنابراین ممکن است از شما بخواهند تا به پرسش‌هایی درباره ویژگی‌های شخصیتی و گزینه‌های دلخواه برای داشتن یک رابطه، پاسخ دهید.

مهم‌ترین نکته امنیتی در این میان، آن است که بین هویت شخصی شما و حساب کاربری، ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد؛ به این معنا که هرچه فرایند ثبت‌نام طولانی‌تر باشد و از شما اطلاعات بیشتری درباره مشخصات هویتی دریافت شود، بستر امن‌تری برای برقراری ارتباط در کار خواهد بود. برای مثال، گاهی لازم است که علاوه بر مشخصات فردی در زمان ثبت‌نام، به صورت زنده از خود تصویری ارسال کنید تا آن سکو مشخصات هویتی شما را تایید کند. از این رو، با این تدابیر می‌توان مانع از «کت فیشینگ» به عنوان یکی از رایج‌ترین دام‌های سوءاستفاده در فضای روابط مجازی شد. در این پدیده، فرد از اطلاعات و تصاویر اشخاص دیگر استفاده می‌کند و با ایجاد هویت جعلی، به کلاهبرداری و فریب دیگران می‌پردازد.

در این میان، توصیه‌های دیگری نیز می‌تواند شما را در حصول اطمینان از برقراری با هویت واقعی افراد یاری رساند. بر فرض، می‌توانید عکس پروفایل طرف مقابل را بارگیری کنید و با جست‌وجوی تصویر در گوگل، درستی هویت آن را ارزیابی کنید. اگر شخص از تصویر فرد دیگری استفاده کرده باشد، می‌توان با نتایج سرویس گوگل از آن مطلع شد. یا بر فرض برقراری تماس تصویری آنلاین قبل از ملاقات حضوری، راهی مناسب برای اطمینان از صحت هویت طرف مقابل است. اگر شخصی به شدت در برابر تماس ویدیویی مقاومت کند، می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت مشکوک باشد. 

اگر این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید و اطمینان یافتید که با فردی حقیقی در ارتباط خواهید شد، به یاد داشته باشید که اطلاعات عمومی حساب کاربری به افراد اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از زندگی خود را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین در به اشتراک گذاشتن بیش‌ازاندازه اطلاعات همواره دقت داشته باشید. هرچند گاهی خود این سکوها مشخصات هویتی، آدرس، یا حساب‌های دیگر کاربری شما را درخواست می‌کنند، یکی از اصول امنیتی می‌تواند آن باشد که نباید این اطلاعات را برای همگان آشکار کنید. همچنین، هیچ الزامی نیست که اطلاعاتی مربوط به شغل، میزان درآمد، محل سکونت و …، در اختیار دیگران قرار گیرد؛ زیرا نه تنها امنیت شما، بلکه امنیت اطرافیانتان را نیز می‌تواند در معرض خطر قرار دهد.

در برخی سکوهای دوست‌یابی، از جمله «تیندر» که از پرطرفدارترین سرویس‌های دوست‌یابی در جهان است، «پذیرش متقابل» شرط  برقراری ارتباط با شخص مورد نظر است. این بدان معنا است که با ارسال درخواست و تایید طرف مقابل، برقراری ارتباط میسر می‌شود. این سازوکار باعث شده است که بیشتر افراد بعد از پذیرش متقابل، اطلاعات شخصی خود را راحت‌تر به اشتراک بگذارند. براساس مطالعات شرکت امنیتی «کسپرسکی» بر روی کاربران دوست‌یابی آنلاین از ۳۰ کشور، ۱۶درصد افراد بعد از پذیرش متقابل اطلاعات شخصی خود را اعلام می‌کنند، ۱۴ درصد از افراد نیز بعد از این فرایند، عکس‌های خصوصی را ارسال می‌کنند.

بررسی میزان امنیت سکوهای دوست‌یابی

Mamba و Badoo از سرویس‌های پرطرفدار دوست‌یابی هستند. این دو سکو هنگام ثبت‌نام، رمز عبور را  به صورت متنی به ایمیل شما ارسال می‌کنند. این روش برای افرادی  که رمز عبور را پس از ثبت‌نام تغییر نمی‌دهند یا به ضرورت پاک کردن ایمیل‌های خود توجه نمی‌کنند، خطری جدی است. با هک شدن ایمیل، فرد مهاجمی می‌تواند به رمز عبور و اطلاعات شما در دو سرویس مذکور نیز دسترسی یابد.

یکی از مشکلات مهم سرویس‌های دوست‌یابی، ثبت «نماگرفت» (screenshot) از مکالمات یا نمایه‌های کاربران است که می‌توان از آن‌ها برای باج گرفتن، شرمسارکردن، و سایر اهداف مخرب استفاده کرد. از میان سرویس‌های دوست‌یابی متعدد،  تنها سرویس Pure  امکان ساخت حساب کاربری بدون عکس در اختیار می‌گذارد. از ویژگی‌های بسیار جالب دیگر آن، این است که هنگام برقراری ارتباط، نمی‌توانید از پیام‌های طرف مقابل، نماگرفت (اسکرین‌شات) بگیرید.

یکی از بحث برانگیزترین جنبه‌های برنامه‌های دوست‌یابی، دسترسی اجباری به موقعیت مکانی کاربران برای ارائه سرویس است. از بین برنامه‌های دوست‌یابی پرمخاطب، Bumble و Tinder به دسترسی اجباری به موقعیت جغرافیایی نیاز دارند. اما این سه سرویس با پرداخت و ارتقای حساب کاربری، امکان می‌دهند که موقعیت خود را به صورت دستی به منطقه مورد نظر خود تغییر دهید. ارتقای امنیت کاربر در ازای پرداخت وجه، یکی از ایرادات قابل توجه این سرویس‌ها است. Mamba، Badoo،Pure و Feeld درخواست دسترسی اجباری به موقعیت جغرافیایی ندارند و امکان می‌دهند که در نسخه رایگان، موقعیت مکانی را به صورت دستی انتخاب کنید؛ هرچند، آن‌ها نیز به صورت پیش‌فرض، موقعیت مکانی کاربر را تشخیص و نمایش می‌دهند. در استفاده از سرویس Mamba، توصیه می‌شود که دسترسی به موقعیت جغرافیایی را غیرفعال کنید، زیرا این سرویس دقت زیادی در نمایش فاصله افراد با یکدیگر را دارد و می‌تواند با خطای یک الی دو متر، موقعیت شما را نمایش می‌دهد.

فراموش نکنیم که هر اندازه تکنولوژی‌های جدید می‌توانند ما را در برقراری ارتباط‌های امن و سریع یاری رسانند، به همین میزان نیز دانش کاربری ما باید افزایش یابد. بسیاری از توصیه‌های ساده می‌تواند مانع از آسیب‌های بزرگ شود. شاید بتوان این سکوهای برقراری ملاقات‌های عاشقانه را گزینه‌ای مفید برای دستیابی راحت و آسان (به رابطه) در نظر گرفت که توانسته است گزینه‌هایی متنوع‌تر و دایره ارتباطاتی گسترده‌تر در اختیار ما قرار دهد، اما در نظر نگرفتن اصول اولیه امنیتی، گاهی تمام شیرینی این ماجراجویی جذاب را از ما خواهد گرفت.

بیشتر از زندگی