ابوظبی با پروژه‌ای ۳.۶ میلیارد دلاری انتشار کربن را کاهش می‌دهد

این پروژه میزان ردپای کربنی عملیات استخراج نفت و گاز شرکت ملی نفت ابوظبی را بیش از ۳۰ درصد کاهش خواهند داد

این پروژه بخشی از تلاش امارات متحده عربی برای به صفر رساندن انتشار کربن در این کشور تا سال ۲۰۵۰ است‌ـ Karim SAHIB / AFP

روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر (اول دی)، شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت انرژی ابوظبی اعلام کردند که در پروژه‌ای به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار، میزان ردپای کربنی عملیات استخراج نفت و گاز فراساحلی شرکت ملی نفت ابوظبی را بیش از ۳۰ درصد کاهش خواهند داد.

به گزارش بلومبرگ، این پروژه طراحی، احداث، و عملیاتی کردن یک سامانه انتنقال برق زیردریایی را شامل می‌شود که ژنراتورهای توربین گازی کنونی در سکوهای دریایی را با منابع انرژی پایدارتری جایگزین می‌کند که از طریق شبکه برق ابوظبی در دسترس خواهد بود. این پروژه بخشی از تلاش امارات متحده عربی برای به صفر رساندن انتشار کربن در این کشور تا سال ۲۰۵۰ است.

تامین مالی این پروژه از طریق سازوکاری ویژه است که شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت ملی انرژی ابوظبی هر یک مالک ۳۰ درصد سهام آن هستند و بقیه سهام آن در مالکیت کنسرسیومی متشکل از شرکت نیروی برق کره جنوبی، شرکت نیروی برق کیوشوی ژاپن، و شرکت برق فرانسه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کنسرسیوم که شرکت نیروی برق کره جنوبی آن را مدیریت می‌کند، طراحی و ساخت و بهره‌برداری ۳۵ ساله این پروژه را برعهده خواهد داشت. ظرفیت این خط انتقال برق ۳.۲ گیگاوات اعلام شده است.

شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت انرژی ابوظبی ابتدای این ماه اعلام کرده بودند که در شرکت مصدر، شرکتی دولتی در ابوظبی که سازنده نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است، سهام می‌خرند. آنان هدف خود را دو برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ و رساندن آن به ظرفیت ۵۰ گیگاوات اعلام کردند.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مقابله با تغییرات زیست‌محیطی داشته‌اند. در بیانیه پایانی آخرین نشست سران شورای همکاری خلیح فارس که به تازگی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد، مسئله مقابله با تغییرات اقلیمی یکی از اولویت‌های این شورا اعلام شده است.

به باور دانشمندان، فعالیت‌های بشری عامل مهم گرمایش جهانی و تغییرات زیست‌محیطی است، و کاهش ردپای کربنی یکی از مهم‌ترین سازوکارهای مقابله با این تغییرات دانسته می‌شود.

بیشتر از جهان