خیز بلند عربستان سعودی برای کاهش دو برابری انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰

ولیعهد عربستان سعودی از هدف این کشور برای تحقق کاهش انتشار کربن به صفر تا سال ۲۰۶۰ خبر داد

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در اولین روز نشست «طرح ابتکاری سبز سعودی» در ریاض، گفت این کشور متعهد است میزان کاهش انتشار کربن را تا سال ۲۰۳۰، از ۱۳۰ میلیون تن به ۲۷۸ میلیون تن برساند.

این هدف از طریق طرح‌های ابتکاری متعدد در سراسر کشور محقق خواهد شد، از جمله بهینه‌سازی کارخانه‌های تصفیه و نمک‌زدایی آب با تجهیزات کم‌مصرف، مهار انرژی خورشیدی و استفاده از فناوری هیدروکربن پاک.

ولیعهد سعودی همچنین از هدف این کشور برای تحقق کاهش انتشار کربن به صفر تا سال ۲۰۶۰ خبر داد. این بخشی از مجموعه اقدام‌های «طرح ابتکاری سبز سعودی» است که بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال (۱۳۵.۶ میلیارد پوند)  بودجه به آن اختصاص داده خواهد شد.

شاهزاده محمد بن‌سلمان با اشاره به اینکه «طرح ابتکاری سبز سعودی» برای بخش خصوصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و برای نسل بعدی فرصت‌های شغلی ایجاد خواهد کرد، گفت این طرح «روابط بین‌المللی را نیز تقویت می‌کند و اثری مثبت بر منطقه و جهان خواهد داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی همچنین در نظر دارد به «پیمان جهانی متان» ملحق شود که به‌موجب آن، کشورهای عضو در کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز متان تا سال ۲۰۳۰، مشارکت می‌کنند.

به گفته ولیعهد عربستان سعودی، این کشور همچنین در مبارزه با تغییر اقلیم، با همسایگانش در خاورمیانه همکاری خواهد کرد و طرح‌هایی ابتکاری مدنظر دارد از جمله کاشت ۵۰ میلیارد درخت در سراسر منطقه و کاهش انتشار کربن ناشی از تولید هیدروکربن به ۱۰ درصد مجموع میزان انتشار جهانی.

شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان سعودی، نیز در آغاز این نشست گفت: «آنچه امروز خواهید دید فقط مقدمه چشم‌اندازی است که ما را قادر خواهد ساخت بین پایداری [محیط زیست]، تنوع اقتصادی، رشد اقتصادی و بهبود رفاه عربستان سعودی پل بزنیم.»

شاهزاده عبدالعزیز نیز متعهد شد تا سال ۲۰۳۰، بخش صنعت این کشور ۳۵ درصد کاهش انتشار کربن داشته باشد.

علاوه بر این، عربستان سعودی در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را در مصرف داخلی به ۵۰ درصد برساند. در سال ۲۰۱۹، این رقم ۰.۰۴ درصد بود.

باقی انرژی مورد نیاز برای مصرف داخلی از طریق گاز طبیعی تامین و نفت به‌طور کامل از سبد انرژی حذف خواهد شد.

عربستان سعودی معتقد است این تغییر به‌تنهایی سالانه ۱۷۵ میلیون تن از میزان انتشار کربن می‌کاهد. کاشت درخت نیز در راهبرد کاهش انتشار کربن این کشور نقشی کلیدی دارد. عربستان سعودی پیش‌تر متعهد شده بود که ۱۰ میلیارد درخت بکارد که تاکنون، ۱۰ میلیون درخت کاشته است.

در این نشست سه روزه، نمایندگان، چهره‌های شاخص حوزه تجارت و سیاستمداران بلندپایه بیش از ۲۷ کشور جهان در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گرد هم آمده‌اند.

بیشتر از جهان