«زوال حکومت طالبان حتمی است»

محمد محقق می‌گوید، برخلاف ادعای طالبان، جنگ در افغانستان ادامه دارد

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان- صفحه رسمی محمد محقق در فیسبوک

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور سابق اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین که در پی ورود نیروهای طالبان به کابل از کشور گریخت، می‌گوید زوال حکومت طالبان حتمی است، چون این گروه برخلاف اعلام عفو عمومی، فرماندهان و مجاهدین پیشین را بازداشت و شکنجه می‌کنند و به قتل می‌رساند و این وضعیت منجر به نفرت بیشتر مردم از این گروه شده است.

روز یکشنبه، ۱۹ دسامبر، محمد محقق با انتشار یاد‌داشتی در فیس‌بوک گفت: «طالبان هزاران نفر از فرماندهان حکومت قبلی، مجاهدین و افراد صاحب‌نفوذ در روستاها را آواره می‌کنند یا شبانه از خانه‌هاشان با خود می‌برند و بعد از شکنجه به قتل می‌رسانند.» آقای محقق افزود که طالبان بر شمار دیگری از کارکنان و افراد وابسته به دولت سابق افغانستان، جریمه‌های کمرشکن تحمیل، و از آنان اخاذی می‌کنند.

محقق، وضعیت افغانستان را تحت حاکمیت طالبان «نگران‌کننده» خواند و گفت:«برخلاف ادعای طالبان، جنگ در افغانستان ادامه دارد و هنوز هم افغانستان شاهد حمله‌های انتحاری، انفجار، و ترور افراد است و تمام مردم به فکر فرار هستند. همین اکنون روزانه سیلی از مهاجران افغان به سوی مرزهای ایران و پاکستان در حرکت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در آن یادداشت که در صفحه رسمی‌اش در فیسبوک منتشر کرد، افزود: «فقر و بیکاری در افغانستان فراگیر شده است و اکثریت مردم توان خرید نان روزانه خود را ندارند و برای تهیه آن حتی بعضی‌ها فرزندان‌شان را به فروش می‌رسانند. طالبان حقوق ماموران خود را نمی‌پردازند. متخصصان و کارکنانی که زندگی‌شان وابسته به درآمدشان است، به شغل‌های روزمره دیگر روی آورده‌اند که آن هم دیگر موجود نیست.»

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان همچنین از «دولت» اعلام شده طالبان انتقاد کرد و گفت: «طالبان برخلاف خواست جامعه جهانی و کشورهای منطقه، بر حکومت طالبانی و یک‌جانبه اصرار دارند و حکومت همه‌شمول را طوری تعریف می‌کنند که همه پست و مقام‌های بلندپایه دولتی از طالبان باشد، ولی به شکل سمبلیک از اقوام دیگر هم نمونه‌هایی از افراد مداح و بی‌ریشه به جمع‌شان اضافه کنند تا به دنیا بگویند که از دیگر اقوام‌ها هم در جمع خود داریم.»  

محمد محقق از چهر‌ه‌های برجسته سیاسی ضدطالبان در افغانستان است که با شماری از دیگر رهبران سیاسی افغان، اخیرا «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» را برای مبارزه با طالبان ایجاد کرده‌اند.

محقق محقق در حالی عفو عمومی اعلام شده از سوی طالبان را دروغ می‌داند که پیش از این، سازمان‌های حقوق بشری با نشر گزارش‌های مستند، جنایات طالبان در چهار ماه گذشته را برملا کرده‌اند. بر اساس یک گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که در اواخر نوامبر منتشر شد، طالبان در طول سه ماه سلطه خود بر افغانستان، تنها در چهار استان قندوز، قندهار، غزنی و هلمند، ۱۰۰ نظامی دولت پیشین افغانستان را بازداشت و اعدام کرده‌اند.