هزاران پاکستانی برای حمایت از طالبان به افغانستان آمده‌اند

بیشتر افرادی که از مدارس مذهبی پاکستان به افغانستان وارد شده‌اند، جنگجو بوده‌اند نه ملاهای تحصیل‌کرده

گروه تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس یک‌ماهه با دولت عمران خان را دیگر تمدید نکرد-HO / TTP / AFP

واشنگتن‌پست به نقل از فرماندهان سابق و فعلی طالبان نوشت که هزاران شهروند پاکستانی در چهار ماه گذشته به افغانستان آمده‌اند. این افراد زمانی وارد افغانستان شدند که رهبری گروه طالبان از طلاب مدرسه‌های دینی در پاکستان، مهاجران افغان مقیم پاکستان و حتی جنگجویان درخواست کرد برای کمک به حکومت‌داری این گروه به افغانستان بیایند.

یکی از چهره‌های مطرح مدارس مذهبی پاکستان به شرط حفظ نامش، به واشنگتن‌پست گفت: «طالبان از آنان خواسته‌اند تا افراد زیادی را به افغانستان بفرستند. به آنان اقامت دائم افغانستان داده می‌شود.» پیش از این ایندپندنت فارسی افشا کرده بود که طالبان به تعدادی از اتباع پاکستان و همچنان اعضای گروه تروریستی انصارالله تاجیکستان شناسنامه افغانستانی داده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان پس از حضور طالبان در قدرت باعث شد تا این گروه احساس ترس کند و برای تثبیت حضور پرقدرت خود به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد. گفته می‌شود در حال حاضر طالبان حدود ۷۵ هزار نیرو دارد اما بخشی از این نیروها برای جنگ با داعش به شرق افغانستان فرستاده شده‌اند و بخشی دیگر نیز در شمال افغانستان با جبهه مقاومت ملی درگیرند.

برآورد می‌شود که تاکنون بین پنج تا ۱۰ هزار جنگجو از پاکستان به خاک افغانستان وارد شده باشند که نسبت به دوره‌های قبل در همین زمان، افزایشی ۱۰ برابری را نشان می‌دهد. گزارش‌هایی وجود دارند که بیشتر جنگجویانی که از پاکستان به حمایت طالبان آمده‌اند، به مناطق پرتنش مانند پنجشیر و کاپیسا منتقل شده‌اند. پیش از این، جبهه مقاومت ملی اعلام کرده بود که آنان بیشتر با جنگجویان پاکستانی می‌جنگند تا طالبان افغان.

با این حال، خبر ورود هزاران تبعه پاکستانی به خاک افغانستان روابط این دو کشور را پیچیده‌تر و پرتنش خواهد کرد. دولت عمران خان در حال حاضر سخاوتمندانه‌ در حال لابی کردن به نفع طالبان است و به دلیل حمایت‌های بی‌دریغش از طالبان، تنفر تعدادی زیادی از سیاستمداران غربی را هم به جان خریده است. او در تلاش است غرب را وادار کند گروه طالبان را به‌عنوان یک دولت مستقل افغانستان به رسمیت بشناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال در داخل خاک پاکستان، خوش‌بینی‌ها به این اندازه نیست. بسیاری از سیاست‌مداران و مردم پاکستان اوضاع ناامن این کشور را به حضور طالبان در خاک خود و الگو شدن آنان ارتباط می‌دهند. به باور آنان، جنگجویانی که به افغانستان می‌روند، در کوره‌های نبرد افغانستان آبدیده می‌شوند و با آموختن انواع  فنون جنگی دوباره به پاکستان می‌آیند و آن‌گاه علیه دولت این کشور وارد عمل می‌شوند. همین حالا هم طالبان پاکستان با الگو گرفتن از طالبان افغانستان، در اندیشه ساقط کردن دولت این کشورند و گروه تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس یک‌ماهه با دولت عمران خان را دیگر تمدید نکرد که به معنی آغاز جنگ‌ها در داخل خاک پاکستان خواهد بود.

به همین دلیل است که یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان حضور شهروندان آن کشور در افغانستان به‌ویژه در جبهه‌های جنگ را به صراحت رد کرده است. این مقام ارشد پاکستانی گفته که مرزهای بین افغانستان و پاکستان حصارکشی شده‌اند و دیگر مانند گذشته نمی‌توان به‌‌راحتی از مرز گذشت. به گفته این مقام پاکستانی، رفتن هزاران جنگجو از پاکستان به افغانستان واقعیت ندارد. او به واشنگتن‌پست گفت: «البته میلیون‌ها افغان در پاکستان‌اند. آنان گاهی به افغانستان می‌روند و بازمی‌گردند، اما جنگجو به افغانستان نرفته است.»

یکی از جنگجویانی که به افغانستان رفته است، روایت می‌کند که نماینده‌های طالبان به مدارس دینی آمده و از آنان درخواست جنگجو کرده‌اند. مدیران مدارس مذهبی نیز امسال روندی متفاوت اتخاذ کردند و به طلابی که سال آخر تحصیل خود را می‌گذراندند، گفتند که اگر به افغانستان بروند، حضورشان در آنجا را  یک سال درسی محاسبه می‌کنند و زودتر فارغ‌التحصیل می‌شوند.

یکی از اعضای کلیدی طالبان پاکستان نیز می‌گوید که  پایگاه‌های آموزشی برای طالبان پاکستان در افغانستان به‌زودی ایجاد خواهد شد زیرا در افغانستان اسلحه بیشتر است و می‌توان بهتر آموزش دید.  بیشتر مربیان آموزش فنون جنگی هم به افغانستان رفته‌اند.

طالبان همچنین به نیروهای متخصص و آموزش‌دیده برای تصدی پست‌های مهم در دولت خود نیاز دارد. آنان به هیچ‌کدام از اعضای دولت سابق اعتماد ندارند. با این حال تعدادی از چهره‌های طالبان از حضور پاکستانی‌ها در ساختار دولت ناراضی‌اند. قدرت‌الله، یکی از جنگجویان طالبان، می‌گوید که اولویت با طالبان افغانستان است و پاکستانی‌ها نباید در افغانستان قدرت داشته باشند.

به نظر می‌رسد طالبان هنوز از مقاومت‌ مردم داخل خاک افغانستان علیه خود نگران‌اند؛ زیرا بیشتر افراد کمکی که از مدارس مذهبی پاکستان درخواست کرده‌اند، جنگجو بوده‌اند، نه ملاهای تحصیل‌کرده.