شهر طالبانی؛ نصب عکس زنان در شهر کابل ممنوع شد

در ساختار دولت طالبان، وزارتی به نام امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی شده است

شهرداری کابل: «روند حذف عکس‌های مغایر با موازین شرعی در حال اجرا است» - توییتر شهرداری کابل

شهرداری کابل که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز دوشنبه ۲۹ آذر، در اقدامی جدید، کارزار حذف عکس‌ زنان از تابلوهای شهری کابل را آغاز کرد و مدعی شد که این اقدام را به دلیل رعایت موازین شرعی انجام می‌دهد.

شهرداری کابل در یک رشته توییت، از ادامه تلاش‌های این نهاد زیر نظر طالبان برای حذف تصویر زنان از تابلو فروشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و خیابان‌های کابل خبر داد و اعلام کرد: «روند حذف عکس‌های مغایر با موازین شرعی در حال اجرا است.» این شهرداری به مردم کابل هشدار داد: «به مرزها و ارزش‌های اخلاقی پایبند باشید و هنگام نصب تابلو در شهر به ارزش‌های اخلاقی تعریف شده [از سوی طالبان] توجه کنید.»

توضیح شهرداری کابل در مورد «تصاویر غیرشرعی» در تابلوها نشان می‌دهد که هر نوع استفاده از عکس‌ زنان در شهر کابل ممنوع شده است. حذف تصاویر زنان از فضای عمومی شهرهای افغانستان، از روز پانزدهم اوت، زمانی که طالبان بدون درگیری به کابل وارد شدند، آغاز شد اما در آن روز، تنها برخی آرایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ واقع در مراکز شهر که در معرض دید عموم بودند، چنین کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهار ماه گذشته، اگرچه شهردارهای زیر نظر طالبان تلاش کردند هر نوع عکس زنان بر تابلوهای شهری را پاک کنند، بسیاری از مردم همچنان دستورهای این گروه را نادیده گرفتند و شمار زیادی از فروشگاه‌ها همچنان در تابلوها و برگه‌های تبلیغاتی خود عکس‌ زنان را منتشر می‌کردند؛ اما این بار به نظر می‌رسد که شهرداری کابل با قاطعیت بیشتری علیه تصاویر زنان اقدام کرده است.

عکس‌هایی که شهرداری کابل در توییتر منتشر کرده است، نشان می‌دهد که افرادی از زیرمجموعه شهرداری برای حذف تصاویر زنان وارد عمل شده‌اند. در این عکس‌ها دیده می‌شود که افراد تحت‌امر شهردار طالبان در کابل برخی تابلوها را پاره می‌کنند و روی شمار دیگری از تابلوهای خیاطی‌ها که عکس‌هایی از زنان پوشیده و با حجاب دارد، رنگ سیاه می‌پاشند.

در ساختار دولت طالبان، وزارتی به نام امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی شده است که در راس آن یک عضو افراطی این گروه به نام شیخ محمد خالد حنفی قرار دارد. شیخ محمد خالد حنفی در مورد چگونگی مواجهه با مسائل مربوط به زنان، شریعت و قوانین سخت‌گیرانه طالبان به تمامی وزارتخانه‌ها و نهادها مشاوره و دستور می‌دهد.

سخنان شیخ حنفی در مورد زنان و تلاش‌هایش برای اعمال محدودیت‌ها بر زندگی و کار آنان تاکنون با واکنش‌های زیادی در افغانستان مواجه شده‌ است اما او هر بار بیشتر تاکید کرده که حتی اگر تمام جهان جلو طالبان بایستد، این گروه از ارزش‌ها و باورهایی که برای آنان جنگیده است، عقب‌نشینی نمی‌کند.